Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Synsam slänger ut TBWA – satsar på inhouse

Publicerad: 4 Oktober 2016, 06:32

Michael Grimborg och TBWA:s prisvinnande reklam för Synsam.

TBWA har skapat prisvinnande reklam för Synsam. Men nu väljer marknadschefen Michael Grimborg att slopa byråerna och bygga upp ett team inhouse i stället.


Ämnen i artikeln:

SynsamMichael GrimborgTBWA

Michael Grimborg tog över som marknadschef på Synsam för nästan precis ett år sedan. På frågan om han skulle se över optikkedjans byråsamarbeten svarade han då:
– Nästa steg blir att fundera på hur:et.

Det har han gjort nu. I februari valdes 3 Kronor till Synsams mediebyrå samtidigt som samarbetena både med reklambyrån TBWA och mediebyrån Starcom avslutades. Parallellt har byrån Folket Sthlm anlitats för att mejsla fram och driva en inhousebyrå åt Synsam, skräddarsydd för optikerkedjans behov. Planen realiserades den första mars.

– Det är inget konstigt med det. Att vi sa upp kontrakten med medie- och reklambyråer är val baserade på vårt nordiska behov Att få ihop fyra marknader som jobbat olika ska nu mer jobba som en, säger Michael Grimborg och bekräftar samtidigt att lösningen är en kostnadsfråga.

Varför valde ni en inhouselösning?
– Det är det moderna sättet att jobba på. Det går fortare och du jobbar med folk som sitter på samma sida av bordet som du själv. Vi är inne i en intressant resa och har ett starkt varumärke. Därför är det inga problem för oss att attrahera människor som vill vara med och förändra en bransch inhouse. Mycket av det vi gör har aldrig gjorts förut så det finns inget facit att luta sig mot. De som är med nu skapar nya Synsam, säger han.

Vad är det för kompetens ni har rekryterat?
– Vi rekryterar utefter vilket behov vi har för tillfället, så det varierar. Det kan röra sig om copy-, ad-, original-, eller social mediekompetens. Det är mitt behov för att skapa content. I nuläget är vi cirka fem personer.

Det var i juni 2013 som Synsam valde TBWA som partner för sin marknadskommunikation. Byrån har prisats för sina kampanjer, bland annat vann "Bli ditt andra jag" både Guldägg och prisades i Resumés tävling Månadens kampanj i fjol.

Även Starcoms arbete för Synsam har belönats. 2012 vann de ett bronslejon i Cannes Lions för kampanjen "The Offside Sponsorship".

Ämnen i artikeln:

SynsamMichael GrimborgTBWA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.