Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Systembolaget gör en Charles Dickens

Publicerad: 11 december 2013, 07:37

Statliga Systembolaget gör en bredare kampanj med inriktning på samhällsnytta och folkhälsa för första gången på flera år. Forsman & Bodenfors har hämtat inspiration från Charles Dickens klassiska verk ¬”En julsaga.”


Ämnen i artikeln:

Folke filmSystembolagetForsman & Bodenfors

”Vem är du?”
”Julspöket. Jag tänkte se hur du har skött dig i år”.

Så lyder introduktionen till Systembolagets julkampanj.

Forsman  & Bodenfors tycks ha hämtas inspiration från Charles Dickens ”En  Julsaga”, där Ebenezer Scrooge får besök av inte mindre än tre andar för  att få en rekapitulation av sitt liv.

I Systembolagets fall   konstaterar ”Julspöket” att personen i fråga gjort alltifrån att smita  från vårstädningen på gården till att ha fuskat på tennisplan och inte  gett plats åt äldre också gravida i kollektivtrafiken.

”Julspöket”  tycker dock att detta kompenseras genom att personen har offrat sin  bekvämlighet för andras skull och släpat hem öl i stället för att man  skulle köpa alkohol i vanliga mataffärer som i många andra länder.

–  Syftet med kampanjen är att förklara vilken nytt Systembolagets  ensamrätt gör för folkhälsan, säger Kerstin Wallentin,  kommunikationschef på Systembolaget i en kommentar.

Hon menar att  7 av 10 svenskar uppskattar Systembolaget för sitt stora sortiment, sin  kunniga personal och sitt trevliga bemötande, men att färre känner till  Systembolagets nytta för just folhälsan.

– Det vill vi nu berätta om. Vi tycker julen är en bra tid för omtanke, säger Kerstin Wallentin.

Kampanjen  pågår till den 14 januari och bjuder på alltifrån folkhälsovinsterna i  form av minskade våldsbrott, färre sjukdagar till myter och fakta om  Systembolaget.

Filmen är producerad av Folke Film.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.