Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Systembolaget hjälper dig säga nej till langning

Publicerad: 28 April 2016, 08:16

Inför Valborgs festligheter vill Systembolaget göra det lättare att säga nej till att köpa ut alkohol åt minderåriga. De som langar är ofta unga vuxna, och personer med en nära koppling till den minderåriga. Därför fokuserar Systemboleget på syskonrelationen i sin nya reklamfilm.


Ämnen i artikeln:

B-ReelSystembolagetForsman & Bodenfors

Många närstående kan motivera sin alkohollangning med att det är bättre att de köper ut än att någon annan gör det, men enligt Systembolaget visar undersökningar på att en majoritet skulle avstå från alkohol om en nära anhörig inte köpte ut åt dem.

– Den som köper ut drivs ofta av omtanke, men det är baserat på en missuppfattning. Vårt råd till unga vuxna är att ta diskussionen med sitt syskon och sina kompisar. Ett nej betyder mer än man tror, säger Malin Forkman, chef för kommunikationsutvecklingen på Systembolaget, i en kommentar.

I reklamklippet får vi följa två bröder från barnaben in i vuxen ålder, där storebrodern finns som ett stöd i vått och torrt. Man har valt att fokusera på just syskonrelationen eftersom det ofta är ett syskon eller en vän som köper ut alkohol åt den minderåriga.

Bakom produktionen står byrån Forsman & Bodenfors samt produktionsbolaget B-Reel. Regissör är Jens Sjögren. Se Systembolagets reklamfilm här:

Louise Lindberg


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.