Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Systembolaget satsar inhouse – det vill de ha av Nord DDB

Publicerad: 30 September 2019, 11:34

Kristina Stutterheim tillträdde som ny kommunikationschef på Systembolaget sommaren 2018.

Enligt Systembolagets kommunikationsdirektör Kristina Stutterheim var Nord DDB:s inställning till att samarbeta med en inhousebyrå avgörande i valet av dem som ny huvudbyrå. Hon lyfter även fram Nord DDB:s förmåga att jobba engagemangsdrivet i sociala medier.


Ämnen i artikeln:

SystembolagetNord DDBReklam

Systembolagets samarbete med Forsman & Bodenfors kan inte beskrivas som annat än framgångsrikt. Under det 18 år långa samarbetet utvecklades Systembolaget till ett av Sveriges starkaste varumärke, ett varumärke som därtill uppfattades som väldigt autentiskt.

De senaste åren har Systembolaget satsat på en kommunikation som kretsat kring hur de inte vill öka sin försäljning, inte sällan med den säljtörstande amerikanen Jeff Perry i centrum.

LÄS MER: Pengatörstande amerikan fortsätter förfölja Systembolaget

När Systembolaget nu inleder ett samarbete med Nord DDB kommer uppdraget se lite annorlunda ut än under tiden Forsman & Bodenfors hade det. Sedan Kristina Stutterheim hösten 2018 klev in som ny kommunikationschef har de dragit igång sin egen inhouseverksamhet. Kristina Stutterheim berättar att man tidigare haft en mer traditionell kommunikationsavdelning. Valet av Nord DDB menar hon föll eftersom byrån i upphandlingsprocessen gett bäst helhetsintryck. Utöver en kreativ och strategisk höjd i det varumärkesbyggande lyfter hon fram hur byrån varit duktig på mer engagemangsdriven kommunikation i sociala medier. Nord DDB har i flera vändor uppmärksammats för sitt sociala medier-arbete för kunder som McDonalds och Delicato.

– Jag upplever att de på ett bra sätt arbetar med insikter inte bara från våra kunder utan även kan ta in andra parametrar i arbetet. Att deras inställning dessutom lirade väldigt bra med vår nya organisering var avgörande, berättar hon för Resumé.

LÄS MER: "Spola Kröken" – slumpen bakom kampanjen som blev en långkörare

Det nya konceptet kommer att tas fram under höst och vinter, de första enheterna kommer att synas våren 2020. Enligt Kristina Stutterheim kommer det inte vara ett helt nytt koncept, utan snarare en förädling av det redan existerande.

– Framöver vill vi ha en växelverkan mellan extern byrå och vår egen inhouseavdelning. Leveranserna kommer ske i helt blandade team. Systembolaget kommer de närmsta åren att gå in i en ny strategisk period och vi håller just nu på att diskutera hur vi ska ta oss an det rent kommunikativt, säger Kristina Stutterheim.

Ett område som Systembolaget kommer att sköta inhouse är innehållsproduktion och kunddialog. Eftersom Systembolaget börjat jobba med sin egen inhouseavdelning kommer Nord DDB:s uppdrag vara något mindre än vad Forsman & Bodenfors haft. Enligt henne finns det dock ingen specifik summa satt i upphandlingen.

På pr-sidan jobbar Systembolaget sedan tidigare med Reform Society.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

SystembolagetNord DDBReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.