Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Systembolagets nya reklam

Publicerad: 14 april 2011, 12:07

Idag lanserar Systembolaget sin nya reklamfilm om antilangning. Syftet är att få vuxna och tonåringar att tänka till.


Ämnen i artikeln:

SystembolagetForsman & Bodenfors

15 procent av Sveriges 14-åringar uppger att de får alkohol från sina föräldrar och bland 18-åringarna anger 17 procent detta, enligt en undersökning gjord bland 15 400 ungdomar på Internet-communityn Bilddagboken.

– Syftet med filmen är att väcka tanken kring frågan om att ge tonåringar alkohol. Ofta tror man att man gör sitt barn en tjänst när man förser dem med alkohol, men det är ju precis tvärtom, säger Fredrik Thor, chef för Integrerad Kommunikation på Systembolaget,  i ett pressmeddelande.

Han fortsätter:

– Många tänker att om de själva ger sina barn alkohol, vet de i alla fall vad de dricker. Men två av tre tonåringar ljuger för sina föräldrar om vad och hur mycket de dricker. Det enda föräldrarna kan vara säkra på är att det de ger till sina barn, är det allra minsta de kommer dricka, säger han.

Reklamfilmen börjar sändas från den 14 april och tre veckor fram samt inför skolavslutningarna och midsommar. Filmen kommer att visas i TV3, TV4 och Kanal 5, bland annat. 

Bakom reklamfilmen står reklambyrån Forsman & Bodenfors. Produktionsbolag är Esteban.

Malin Carlehäll

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.