Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

T&P Nordics växer så det knakar – nära 40 miljoner i byråintäkt

Publicerad: 2 Juli 2019, 12:36

The&Partnership Nordics vd Joachim Medalen hämtades från Mediacom i London.

På två år har The&Partnership Nordics växt till en byrå i den allra största storleksklassen. 2018 omsatte byrån 195,4 miljoner kronor med en byråintäkt på 38,5 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

ReklamThe&Partnership Nordics

Våren 2017 lanserades The&Partnership Nordics. Redan från start fick den WPP-delägda byrån med sig Toyota och Lexus på kundlistan. Till chefspositionen rekryterades norrmannen Joachim Medalen från Mediacom i London. Han hade då lång erfarenhet från Storbritanniens mediebyråmarknad.

Sedan starten har man haft en aggressiv tillväxt, och när The&Partnership Nordics nu lämnar en bokslutskommuniké visar det sig att tillväxten fortsatt i samma takt. Det första året omsatte man, via en del nätverkskunder, 78,9 miljoner kronor med en byråintäkt på 18 miljoner kronor. 2018 var omsättningen uppe i 195,4 miljoner kronor med en byråintäkt på 38 miljoner kronor. Rörelsemarginalen blir därmed imponerande 23 procent.

Byråns erbjuande är en mix av mediehantering och en traditionell kreativ byrå. I dagsläget säger Joachim Medalen att 65 procent av byråintäkten kommer från reklambyråverksamheten med resterande 35 från mediehanteringen. Ett tag försökte man även starta upp en contentavdelning, en avdelning man vid årsskiftet valde att avveckla.

Tillväxten kommer huvudsakligen från nya kunder, däribland hotels.com, Harald Nyborg och Tretti.se. I takt med att de nya kunderna kom in växte byrån under 2018 från 7 till 21 anställda.

– För vissa kanske den stärka växten är förvånande, men det här är helt enligt vår vision och affärsplan. Självklart är vi otroligt stolta av vad vi åstadkommit dom första två åren, men vi har et fantastiskt team som verkligen har anammat vår modell med kreativitet, media och teknologi samlat under samma tak. Den positiva växten fortsätter i 2019 och även om vi redan räknar till 35 personer på stockholmskontoret och 65 personer totalt i norden kommer vi inom slutet av året rekrytera minst 7 nya personer i regionen, säger Joachim Medalen, nordisk VD på The&Partnership

LÄS MER: The&Partnership Nordics stärker planningavdelningen

Under 2019 har man fått in ytterligare en rad kunder i Bridgestone, MQ, Memira och Continental Foods.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.