Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ta det piano

Publicerad: 30 mars 2009, 06:36

Imorgon lördag är det dags för tredje upplagan av festivalen Textival. Arrangören, föreningen Textival i samarbete med design- och kommunikationsbyrån Himlen, vill locka folk med hjälp av musik.


För tredje året i rad samlar Textival mindre förlag, kulturtidskrifter, författare och andra intresserade till en alternativ litteraturmässa i Göteborg. I år är temat ljud. Det marknadsförs bland annat med ett piano utställt på stan. Målet – att få förbipasserande att spela sitt favoritord.

– Bok- och biblioteksmässan är jättebra men vi vänder oss mot lite mindre förlag och andra aktörer än den mässan. Meningen är vi ska vara lika mycket en arena för den breda publiken som en mötesplats för de mindre förlagen där de kan träffas och utbyta idéer, säger Katarina Gröndahl, festivalens projektledare.

Vad har ni för budget?
– Det är en ideell förening med en närmast obefintlig budget. Vi får lite bidrag från Göteborgs kulturnämnd och ABF är samarbetspartner men till marknadsföring har vi i stort sett inga pengar.

Stina Nilsson har klätt in pianot.

Hur kom ni fram till den här idén med pianot?
– Vi satt och spånade lite om vad man kunde klä in i ljudväg. Vi har även klätt in ett par hörlurar och spånade nu kring en jukebox eller en gitarr men fastnade på ett piano. Gitarren fanns en risk att någon skulle ta. Ingen lär rulla iväg ett piano, säger Katarina Gröndahl.
– Järntorget, där den skulle stå, lockar ganska mycket kulturintresserade och då ville vi ha något som samspelade bra med det.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.