Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ta't lugnt – ta en nygammal TOY

Publicerad: 2 mars 2011, 16:04

”Ta’t lugnt, ta en TOY”, blev snabbt en av reklambranschens klassiska payoffer. Några som definitivt inte har tagit det lugnt är Brand Union, som under en längre tid har jobbat med att relansera tuggumimärket. Nu kan Resumé visa resultatet med redesignen.


Ämnen i artikeln:

Brand Union

truefalse

Nu nylanseras TOY med en redesignad förpackning.

Ett Sveriges mest kända varumärken för tugggummi, TOY, återlanseras. För sju år sedan lades produktionen av TOY ned men har alltså nu tagits upp igen. För den nya designen står Brand Union.

TOY var det ledande tuggummivarumärket i Sverige långt in på 80-talet och fanns i flera smaker. Populärast var den klassiska pepparmints­smaken. Bengt Baron, vd för Leaf, fattade själv beslutet att hälsa TOY Peppermint välkommen tillbaka.

Den grafiska formen är densamma, med det välkända typsnittet och färgerna blått och rött mot vit botten.
– Leaf är en av våra äldsta uppdragsgivare och Läkerol har vi jobbat med i många år. TOY väcker många känslor och vi har med stor omsorg förfinat det som är TOY:s starka signaler, säger Jonas Andersson, client director på The Brand Union.

TOY lanserades 1934 under varumärket Marabou. Payoffen ”Ta’t lugnt, ta en TOY” blev snabbt ett välkänt uttryck personifierat av bland andra sångaren Alice Babs som i flera reklamfilmer sjöng: ”Jag känns väl igen från kartongen / och kanske även på sången.”

Carl-Johan Ingvarsson, ansvarig på Leaf Sweden,  kommenterar återlanseringen:
– Just nu kan man se många återlanseringar av varumärken som många förknippar med sin barndom och som naturligt känns ­retro. Vad passar då bättre än att lansera TOY som redan är ett välkänt tuggummivarumärke.

Leaf

Leaf finns i mer än 15 länder och säljer sina produkter i drygt 50 länder. Företaget är marknads­ledande eller tvåa i Holland, Belgien, Sverige, Norge, Danmark, Finland och Italien.

Omsättningen ligger på cirka 530 miljoner euro och varu­märkesportföljen omfattar bland annat Läkerol, Red Band, Sportlife, Malaco, Jenkki, Mynthon, Saila, Ahlgrens bilar, Venco och Dietorelle.

År 2010 låg medieinvesteringarna på 170 675 000 kronor, enligt Sifo Reklammätningar.

The Brand Union

The Brand Union hade, enligt bokslutet 2009, 23 anställda. Omsättningen låg på 47 409 000 kronor, med ett resultat efter finansnetto på 1 100 000 kronor. Vinstmarginalen var 3,29 procent.

Arbetsgrupp

Uppdragsgivare: Leaf Sweden, Carl-Johan Ingvarsson
Arbetsgrupp: Jonas Andersson client director, Elin Tivemark client manager, Mattias Lind­stedt designer

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Brand Union

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.