Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tallink Silja Line gör en ironisk Svanberg

Publicerad: 29 juni 2010, 07:12

Efter utspelet från BP:s svenske ordförande Carl-Henric Svanbergs om "the small people" har det haglat av annonser som spelat på uttalandet. Nu sållar sig även Tallink Silja Line till skaran när man hyllar de små – bokstavligen talat i sin senaste annons.


"Vi bryr oss också om The Small People"- det är parollen i Tallink Silja Lines senaste sommarkampanj. En direkt blinkning mot  Carl-Henric Svanbergs plumpa uttalande i mitten av juni.

Annonsen som Tallink Silja Line idag sprider ut på helsidor i bland annat Metro gjordes inhouse kort efter att uttalandet spreds världen över.

Irene Kiisk är reklam- & Marknadschef på Tallnik Silja Line:

– Det här är en liten blinkning tillbaka till Svanberg där vi tolkar hans uttalande som att han menar att han bryr sig om barnen, något som vi verkligen gör – värnar om de små barnen.

Irene Kiisk berättar att man övervägde om man skulle göra annonsen, och om den skulle kunna feltolkas på något sätt, slutligen när man kände att uttalande landat och omvandlats till ett skämt beslöt man sig ändå för att trycka annonsen.

Att ni också till viss del förorenar vatten med era båtar, hur tänkte ni kring det?

– Jämför man med andra resalternativ är båt ett miljövänligt sätt att resa, betydligt miljövänligare än exempelivs flyget eller bilen, och väger man också in att vi har med transporter på våra resor blir det ännu miljövänligare. Alla våra fartyg har också bra miljöreninssystem, så nej, jag tror inte man kan misstolka det här.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.