Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Tänk att vi alla trodde att Hillary Clinton skulle vinna”

Publicerad: 21 December 2016, 14:14

Andreas Cervenka, Hedvig Hagwall Bruckner och Oskar Pernefeldt

Vad har varit ängsligast, dummast och bäst i år? Inför jul låter Resumé ett antal branschprofiler sammanfatta det märkliga året 2016.


Ämnen i artikeln:

Oskar PernefeldtAndreas CervenkaHillary ClintonHedvig Hagwall BrucknerDonald Trump

Oskar Pernefeldt, art director på Volt

Årets mest samtida?
"Norm- och strukturkritik i alla dess former. I min bok är detta i regel något bra, men reklammässigt tycker jag att vissa exempel var mer lyckade än andra. Dock borde man inte lägga tid på att ge kängor till höger och vänster, utan snarare premiera goda exempel. Ett jobb som absolut borde lyftas i denna kontext är Björn Borgs fantastiska "Skin Collection" som tog sig an den diffusa termen "hudfärgat". Mycket eftersom den generella hudtonen i Sverige inte längre stämmer överens med den som rådde år 1137."

Årets ängsligaste?
"Svårt att välja ut något extra ängsligt från det gångna året. Jag tycker i allmänhet att fler människor borde tala ur skägget och säga vad de faktiskt tycker. Är det välgrundat och ifall man står för det, då borde man säga det – givet att man har en trevlig ton och ett lyssnande öra."

Årets upplevelse:
"För mig personligen var det när min siamesiska tvilling Linus och jag åkte över till USA i början på september. Vi flög över för att äntligen få träffa några av de familjer som var med i ett projekt som vi gjorde för organisationen New Yorkers Against Gun Violence. Det var otroligt gripande, men självklart också inspirerande, att få träffa dessa starka mödrar som dagligen kämpar för att få starkare vapenlagar i USA."

Årets klyscha:
"Med risk för att låta som en åldring, men har inte folk slängt ur sig förkortningen "VR" lite väl slentrianmässigt? Jag är medveten om att VR är framtiden på många sätt, men ibland används det synonymt med "innovativ reklamlösning"."

Årets story:
"Nätverket MDC Partners uppköp av Forsman & Bodenfors kan jag tänka mig var en snackis på de flesta reklambyråer i Sverige. Personligen har jag en positiv, men tyvärr kortvarig, bild av att tillhöra MDC-nätverket via min tid på Crispin Porter + Bogusky. Det ska bli väldigt spännande att se hur det blir för F&B att tillhöra nätverket, självklart också att se hur det går för denna bunt reklamgenier att ta ännu ett steg ut på en internationell arena."

Årets reklam:
"Trots att den kommer att spöa oss andra i otaliga kategorier så har jag en otrolig respekt för The Swedish Number. En sådan genial idé som dessutom är briljant utfört. Hatten av, tusen gånger om. Jag önskar verkligen arbetsgruppen all framgång."


Årets dumhet:
"Tänk att vi alla trodde att Hillary skulle vinna?" Ha! Jag var i alla fall bombsäker på att Hillary skulle vinna. "Ingen ko på isen", tänkte jag. Note to self: Sluta underskatta saker."

Årets drama:
"Årets drama ska tydligen vara "Arrival" med Amy Adams. Den ska vara jättebra, har jag hört. Tyvärr har jag inget självupplevt drama att bjuda på."

Nästa år lovar jag:
"Att unna mig mer."

Det ska jag göra i jul:
"Julen spenderas hemma i Skåne med min älskade syster och käre far."

Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter på King

Årets mest samtida?
"Zlatan. Överallt Zlatan."


Årets ängsligaste?
"Erdogan. En turkisk man fick ett års villkorligt fängelse och man tog ifrån honom rätten att träffa sina barn för att han lagt upp en "lika som bär-bild på Erdogan och Gollum."

Årets upplevelse:
"Urban connection på Dansens hus. Eller Teklafestivalen. (Fast den senare var mer en upplevelse by proxy – min dotter fick vara med, inte jag.)"

Årets klyscha:
"Oh svårt. Måste vara något om identitetspolitik, normkritik eller åsiktskorridorer."

Årets story:
"Sara Mohammads sommarprat. Mycket starkt om hennes upplevelser av och arbete mot hederskultur."

Årets reklam:
"Spike Jonze's film för Kenzo World."


Årets dumhet:
"Hur ska man kunna välja bland alla? Trump. Brexit. Löfven i Saudi. Eller Yasri Khan (MP) som inte ville ta en kvinna i hand för det är "väldigt, väldigt intimt". Suck. Fast dummast av allt var att Prince dog."

Årets drama:
"Åhléns Lucia. Några få, men väl samordnade, troll skapade ett väldigt drama av en bild på en helt vanlig unge, med många felriktade svingar både hit och dit som följd. Hoppas vi alla lärt oss något av det."

Nästa år lovar jag:
"Att fortsätta bråka om allt dumt. Och så ska jag bli bättre på att tala om allt som är bra också!"

Det ska jag göra i jul:
"Krama mina barn. Jättemycket."

Andreas Cervenka, reporter SvD Näringsliv

Årets mest samtida?
"Andrev Walden/Fredrik Virtanen/Andres Lokko"

Årets ängsligaste?
"Audi"

Årets upplevelse:
"CNN:s valvaka"

Årets klyscha:
"Oro"

Årets story:
"Donald Trump"

Årets reklam:
"Volvo Made By Sweden"

Årets dumhet:
"Hyllningar av Donald Trump"

Årets drama:
"USA-valet"

Nästa år lovar jag:
"Sluta älta USA-valet"

Det ska jag göra i jul:
"Avstå från Twitter"

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.