Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tank/Y&R vinner LG-kontot

Publicerad: 2 oktober 2009, 14:08

Tank/Y&R har vunnit det nordiska uppdraget för elektronikjätten LG Electronics. – Det är fantastiskt att få detta, särskilt nu i lite ansträngd lågkonjunktur, säger Hans Ahlgren, vd för Tank/Y&R.


Ämnen i artikeln:

LG Electronics

truefalse

”I starten klarar vi nog uppdraget, men över tid måste vi nog anställa”, säger Hans Ahlgren, vd för Tank/Y&R, som har tagit hem det nordiska uppdraget för LG Electronics.

A-Combyrån Tank/Y&R tar över det nordiska ansvaret för hela LG Electronics marknadsföring. Uppdraget låg tidigare på systerbyrån Bates Y&R i ­Köpenhamn.
– Vi ser det som en stor fördel att de är placerade i Stockholm, säger Lottie Funck Ekelund, nordisk marknadschef för LG Electronics, som därmed har samlat hela sitt byråstall till Stockholm där det egna huvudkontoret ligger.
– Vi tycker också att det är en jättespännande byrå som kan hjälpa oss i vårt nya ­varumärkesbygge.

LG står inför rätt stora reklamsatsningar framöver. En ny varumärkesplattform ska göras för koncernen internationellt.
– Men kommunikationsplattformen för den nordiska marknaden ska göras lokalt och då vill vi ha en plattform som kan baseras på insikter om de nordiska konsumenterna, säger Lottie Funck Ekelund.

Värt 3–4 Mkr
För Tank är det förstås ett av byråns största uppdrag som uppskattningsvis kan ge en årlig byråintäkt på mellan tre och fyra miljoner.
– Det är ett hyggligt stort uppdrag som kommer att kräva mycket av oss organisatoriskt. Nu i starten klarar vi det men över tid behöver vi nog anställa, säger Hans Ahlgren.

Tank har dock ett antal syster­byråer inom A-Com att ta hjälp ifrån. Troligen ska Differ hjälpa till i varu­märkesarbetet.
– Vi kommer att använda oss av kompetens i nät­verket när det behövs. Det är en gummisnoddsorganisation som fungerar väl i dessa tider, säger Hans Ahlgren.

Den första delen av arbetet handlar om att ta fram den nordiska kommunikationsplattformen. Prioriterade affärsområden är mobil­telefoner och tv, men LG har även allt från vitvaror till värmepumpar. Företaget har funnits i Norden i tio år och är relativt välkänt.
– Men vi har ingen tydlig image. Vi vill fylla varumärket med värden som optimistisk energi och göra det till ett positivt varumärke med stark framtidstro, säger Lottie Funck Ekelund.

Tioårsjubileum

Inför stora mediesatsningar under 2010 får dock Tank värma upp med LG Electronics jubileumskampanj inför tioårsjubileet. Det blir en ­butiksnära kampanj riktad till handeln med printannonsering i fackpress som går upp i oktober.
– Det blir en sparsmakad historia publikt. Exponeringen blir inte superstor, säger Hans Ahlgren.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

LG Electronics

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.