Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Tappade alla uppdrag under corona – gör stor kampanj i USA via länk

Publicerad: 24 April 2020, 11:00

Johannes Maxweller, producent tillsammans med kollegan Andreas Wessberg, creative director på Jabangi.

Foto: Press

Coronaepidemin lämnade Jabangis annars fullbokade schema tomt, och tvingade produktionsbolaget att tänka om. Nu producerar de en stor kampanj i USA – via länk från Sverige.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetReklamfilmProduktionsbolag

Våren var fullbokad för Jabangi, ett Stockholmsbaserat produktionsbolag med fokus på reklamfilm. Sedan svepte coronaepidemin in över Sverige, och varenda en av produktionsbolagets kunder – som bland annat är verksamma inom flygsektorn – pausade planerna. 

Schemat var plötsligt tomt. 

– När coronan kom till Sverige sattes allt på paus. Vi gick från att vara helt fullbokade till att ha ingenting, berättar Jabangis producent Johannes Maxweller

Men det var inte bara på svenskt håll som projekt pausades på grund av coronaepidemin – något som fick Johannes Maxweller att börja fundera. I Sverige har begränsningarna i samhället som bekant inte varit lika drastiska. 

– Det började med att jag ringde en kompis i New York. De får inte ens gå ut. Samtidigt har de fullbokade kampanjer som väntar, men som inte kan genomföras. Det rör sig om stora, globala märken. Alltifrån Adidas till Nike, säger Johannes Maxweller. 

Tillsammans med kollegan Andreas Wessberg, som bland annat varit filmfotograf för ”Vår tid är nu”, knäcktes idén: Jabangi producerar åt byråerna i New York, som i sin tur följer och styr produktionen via livelänk. 

I början var mottagandet tveksamt, men efter en testgenomgång och en del administrativt arbete är de nu igång med sin första produktion – en reklamfilm för ett livsmedelsbolag, producerat ihop med en av New Yorks största byråer (som inte vill nämnas vid namn i denna text). 

– De har en skärm där de ser vad filmkameran ser, med två sekunders fördröjning. Sen sitter de vid en öppen monitor och pratar med Andreas och så kanske de säger ”vi vill att ni flyttar det här mer till höger”. Då gör vi det. De står fortfarande för manus och regi, och vi för det praktiska. 

Enligt Johannes  Maxweller har arbetssättet funkat bättre än förväntat, och flera nya uppdrag har redan trillat in. Faktum är att intäkterna till produktionsbolaget kommer vara högre än väntat under vågen, på grund av de omkastade planerna. 

– När man kommer över på andra sidan är det en helt annan nivå än i Sverige. Teamen är större, budgetarna är större. Jobbar man med det jag gör är man väldigt lycklig över möjligheten att skapa mer. Det tycker jag är väldigt häftigt, säger Johannes Maxweller. 

Enligt Johannes Maxweller skulle bolaget överleva en helt avbokad vår, men det skulle innebära rejält åtstramade kostnader. Det unga bolaget, grundat 2017, hittills bara redovisat ett verksamhetsår, då de gjorde en vinst på 1,6 miljoner kronor (ett brutet räkenskapsår på 18 månader).

Det digitala språnget över Atlanten beskriver Johannes Maxweller som en dröm han burit på länge. 

– Det finns en viss ironi över att vi funderat och drömt om att komma till USA och producera. Så plötsligt blir det coronan som tar oss till New York. 

Jabangi

Produktionsbolag grundat 2017 med kontor i Stockholm, Göteborg och Åre.

Kunder: Airfrance, Victoria's Secret, SJ, Ving, Stureplansgruppen, Nespresso med flera. 

Intäkter: omsatte 5,6 miljoner kronor under det första verksamhetsåret (ett brutet räkenskapsår på 18 månader), och gjorde en vinst på 1,6 miljoner kronor. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.