Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tappar uppdraget efter ”Please him”-kampanjen

Publicerad: 20 december 2013, 14:45

Sturegallerian gick ut med troskampanjen ”Please, please him” inför Fars Dag den 10 november. Bilden och dess budskap väckte skarpa reaktioner i sociala medier. Reklamombudsmannens Opinionsnämnd, RON, fäller nu reklamen för att vara såväl stötande som könsdiskriminerande. Av beslutet framgår också att reklamaren Mikael Ahlsén tappat uppdraget efter att ha jobbat med Sturegallerian i två år.


Ämnen i artikeln:

SturegallerianSvenssonVargen

– Avtalet löpte ändå ut den sista december och hade med all största  sannolikhet avslutats ändå på grund av organisationsförändringar i  förvaltningen, säger Mikael Ahlsén.

Han driver egen privat reklambyrå  och är just den som ligger bakom trosreklamen i Sturegallerian – han har  också drivit Vargen i tio år och arbetat åt Svensson under ett år.

Två privatpersoner och Sveriges Kvinnolobby har anmält trosreklamen till Reklamombudsmannen, RO.  En av anmälarna tycker att reklamen är: ”äcklig och diskriminerande mot män.”

Sveriges Kvinnolobby anser att reklamen är sexistisk och schabloniserande.

”Texten  uppmanar kvinnor att ”tillfredsställa honom”, mannen. Texten i  kombination med produkterna är kränkande och förnedrande för kvinnor.”,  skriver feministorganisationen.

Sveriges Kvinnolobby tycker också att  det är sexistiskt att anta att kvinnors sexualitet är en gåva och "i förlängningen en vara som kan ges till någon i present.”

Annonsören,  det vill säga Sturegallerian, menar att man inte försvarar eller står  för budskapet samt att man tog saken på allvar genom att omedelbart  plocka bort reklamen, be om ursäkt i media och avbryta samarbetet med  reklambyrån.

– Jag har ingen kommentar just nu. Jag kan säga vad fan  jag vill men innan jag har gjort klart mitt ömsesidiga avtal med  Sturegallerian. De har felaktigt avbrutit uppdraget, men det är något  mellan mig och dem, säger han.

Reklamombudsmannens Opinionsnämnd,  RON, anser att affischerna är stötande och  könsdiskriminerande och därmed strider mot Handelskammarens regler för reklam  och marknadskommunikation.  

Reglerna säger bland annat reklam som  framställer kvinnor eller män som sexobjekt eller som ger en stereotyp  bild av könsrollerna är just diskriminerande.

RON menar att reklamen  ger intryck av att kvinnor ska köpa underkläder för att behaga sin  manlige partner på fars dag samt att det framstår att det är det som män  önskar på fars dag.

– Jag har jättemycket tankar om vad man håller  på att göra med manligt och kvinnligt. Det är en evolverande debatt där  det hela tiden finns exempel på hur barriärer bryts, säger Mikael  Ahlsén.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.