Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Tar marknadsförare ansvar för barnen?

Publicerad: 3 Oktober 2016, 09:02

Hedvig Hagwall Bruckner

"Jag hoppas att fler än jag får klumpar i magen, så att vi kan hitta system och gemensamma förhållningssätt som värnar barnen", skriver Kings copywriter Hedvig Hagwall Bruckner.


Ämnen i artikeln:

InfluencerKrönikörHedvig Hagwall Bruckner

Dags att lära sig lite nytt tänkte jag och gick på Vidstar Conference häromdagen. Initiativ­tagarna Hej Digitalt, med superkompetenta Beata Wickbom och Emma Egnell i spetsen, bjöd in till en heldag för att ge kommunikatörer bättre koll på hur man kan samarbeta med influencers och digitala opinionsbildare.

Talarlistan var till bredden full med smarta­ och framgångsrika marknads­förare­ som Matters Charlotte Henriksson, Emma Stjernlöf från Adidas och Catharina Carlsdotter från Vitamin Well. För att inte tala om imponerande youtubers som Sp4zie, Skill­Twins och Hampus Hedström. (Riktig förståelse för hur stora de senare är fick jag dock först när jag berättade om dagen för min elvaåriga dotter. Plus lätt tinnitus.) Det hela var fantastiskt inspirerande. Men förutom inspiration fick jag med mig två klumpar i magen.

Klump 1: Är det inte i stor utsträckning barn och ungdomar vi når på det här väldigt effektiva viset? SkillTwins beskrev till exempel hur barn på ett fotbollsläger de haft, första veckan burit olika fotbollsskor för att veckan efter komma i likadana dojor som tvillingarnas sponsrade Adidas. Visst, så har det alltid varit, stjärnor influerar både vuxna och barn, men vi marknadsförare har haft förhållandevis tydliga regler kring reklam och barn. Så är det inte längre.

Klump 2: Är det inte också i stor utsträckning barn och ungdomar som är dessa influencers? Som bjuder på sina liv och sitt inre på ett ibland mycket utelämnande sätt? Vad händer om det går snett? Om någon i viljan att bli en ännu större influencer delar för mycket? Eller blir hotad? Eller utsatt för våld? Att höra unga Lydiasus Christ berätta om hatet som hon och hennes följare badar i var så sorgligt. Hur tar vi som marknadsförare ansvar för det?

Jag hoppas att fler än jag får klumpar i magen, så att vi kan hitta system och gemensamma förhållningssätt som värnar barnen. Till dess föreslår jag tankemodellen "Förälder". Fråga dig: "Skulle jag gilla att mina egna barn möttes av detta? Skulle jag vilja att mina egna barn gjorde det här?"

Svarar du nej på någon av frågorna – stay away, hur effektiv marknadsföring det än må vara.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.