Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tar med sig kunden till nya byrån

Publicerad: 21 april 2010, 20:18

För en tid sedan fick kreatörerna Kalle Håkansson och Alexander Fredlund lämna Lowe Brindfors. Nu kan Resumé berätta att till nya arbetsplatsen: WW\TBWA, tar kreatörsparet med sig forna kunden Hifi-klubben.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsWW/TBWA

Lowe Brindfors har jobbat med Hifi-klubben sedan sommaren 2008, men uppdraget har växt med tiden. Från början var det ett nordiskt utbudsuppdrag. I våras gjorde byrån en ny varu­märkesplattform för bolaget.

Två av kreatörerna bakom uppdraget på Lowe Brindfors har varit art directorn Kalle Håkansson och copywritern Alexander Fredlund, som tvingades lämna byrån till följd av SAAB:s turbulenta period. Ny arbetsplats blev WW\TBWA, och till byrån tar kreatörsparet med sig kunden Hifi-klubben.

Gert Farup Lindquist är marknadschef på Hifi-klubben.
– Det stämmer att vi har bytt byrå. Vi ville fortsätta att jobba med Kalle och Alexander som har varit en stor del av kraften bakom våra framgångsrika kampanjer. För att samarbetet skulle kunna fortsätta valde vi att byta byrå.

Med ny byrå siktar elektronikkedjan också att växa kraftigt på den svenska marknaden.
– Hela tanken bakom att ha en svensk byrå är för att vi tror på en stor potential i Sverige, och vi vill bli större även på den här marknaden.

Hur stora?
– Tillräckligt. Det bor närmare tio miljoner människor i Sverige, så sett till antalet människor är det en stor marknad.

Hur mycket planerar ni på att satsa rent ekonomiskt på Sverige detta år?
– Det vet jag inte i det här stadiet, vi har investerat en hel del, mycket på tv-reklam och på att helt enkelt öka vår varumärkeskännedom.

Robert Schelin, vd på WW\TBWA berättar att han haft ögonen på Kalle Håkansson och Alexander Fredlund en längre tid.
– När tillfället gavs tog vi såklart möjligheten att snabbt anställa dem.

Hur vanligt är det att kreatörer tar med sig kunder till sin nya byrå?
– Det är väl inte så ovanligt eller konstigt, det är ju till sist och slutligen ändå idéer som vi säljer. Och Hifi-klubben var nöjda med samarbetet och vad som har gjorts tidigare, och alla vill väl jobba med männi­skor man gillar. Man ska heller inte glömma att även andra personer på Brindfors har gjort ett bra jobb också.

Vad ska ni förändra i kommunikationen?
– Vi kommer i princip att fortsätta som tidigare, så ur ett kommunikationsstrategiskt perspektiv är det inga större förändringar så vitt jag kan se.

Storleksmässigt säger Robert Schelin att han inte vet ännu hur stort uppdraget blir.
– Men det ska bli ett intressant uppdrag med potential, där Kalle och Alex har gjort riktigt bra reklam som har brutit mot konventionerna inom kategorin.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsWW/TBWA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.