Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag18.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Tar över Electrolux varumärken globalt

Publicerad: 27 Mars 2009, 13:40

Johan Almquist, tidigare Nordenchef på TBWA, tar över det globala varumärkesansvaret för  Electroluxkoncernens alla varumärken. Nu vänder han Electrolux hela reklamstrategi. Bäva månde Great Works och Lowe Brindfors.


Ämnen i artikeln:

Waters Widgren TBWAElectroluxGreat Works

Johan Almquist har varit på Electrolux sedan han slutade som vd för TBWA i Sverige tillika nätverkets Nordenchef i början av 2006. Han slutade på TBWA i en konfliktfylld tid när stjärnkreatörerna Gustaf Sehlstedt och Claes Kjellström hoppade av och startade Le Bureau och Johan Almquist själv var kraftigt kritiserad internt. Då hade han varit på byrån, som han var med och grundade, i åtta år.
På Electrolux har han ansvarat för koncernens innovationsstrategi för såväl nya produkter som marknadsföring.
– Det handlar om att ta fram strategier för alla kontakter med kunden, säger han.

Men sedan några månader tillbaka har han stigit rejält i graderna. I dag är han senior vice president global brand and marketing. Det vill säga global marknadsdirektör med ansvar för Electrolux alla varu­märken. Och de är många.
– Jag vet faktiskt inte exakt hur många på rak arm. Det är säkert ett hundratal på olika marknader. Alla är inte aktiva och en del licensierar vi ut, säger han.
Johan Almquist rekryterades till tjänsten i samband med en organisationsförändring på huvudkontoret. Hans nya jobb består av tre delar där han har det yttersta ansvaret: strategiansvar för alla koncernens alla varu­märken, innovations­ansvar för både produkter och marknadsföring och ansvar för allt som har med internet att göra.
Tillsammans med koncernchefen Hans Stråberg godkänner Johan Almquist Electroluxkoncernens alla varumärkesaktiviteter och kampanjer i världen.
– Jag lägger upp strategierna för hur de regionala marknadsenheterna ska arbeta, säger han.

Johan Almquist har redan börjat styra om skutan.
– Vi ska satsa mycket mer på de digitala kanalerna. Det är en förändring som händer just nu, säger han.
Hur mycket mer?
– Det är svårt att säga. Det är olika i olika länder hur bra  de digitala kanalerna funkar. Electrolux har varumärken i 150 länder. I länder som Kina, Indien, Ryssland och Brasilien fungerar fortfarande de konventionella arbetssätten. Det blir framför allt i den reklam- och marknadsföringsmässigt sett mogna världen som vi ökar digitalt. Och det blir betydligt mycket mer.
Det borde vara goda nyheter för Electrolux svenska byråer, Lowe Brindfors och Great Works. Paradoxalt är det precis tvärtom. Johan Almquist & Co har precis avslutat en stor pitch för Europa­kommunikationen och har tagit in fyra nya byråer: Londonbyråerna Tequila i TBWA-nätverket och LBI som är ganska breda men anses duktiga på säljdrivande reklam och sociala medier samt webbbyråerna Head i London och Huges i New York.
– Great Works hade en stor del av det internetuppdraget. De finns kvar, men ska inte göra lika mycket, säger Johan Almquist.
– Vi flyttar över fokus. Delvis har Lowe gjort de här uppdragen tidigare.

När det kommer till vad Lowe Brindfors ska göra för Electrolux i framtiden svävar han på målet och säger att det lika mycket handlar om Lowe London.
Klart är dock att satsningen på den traditionella reklamen minskar kraftigt i Europa.
– Men det är mer en konsekvens av att vi förändrar strategin än att någon byrå försvinner. Det blir en större totalkaka på den digitala delen. Därför behöver vi fler byråer, säger Johan Almquist.

Enligt Björn Larsson, vd för Lowe Brindfors, är det den svenska byrån som har huvuduppdraget för Electrolux. Huvudansvaret flyttades från London till Stockholm för tre år sedan. Sedan dess leder Lowe Brindfors arbetat ”tillsammans med resurser från Prag och Lowes huvud­kontor i London”. Björn Larsson säger att deras roll inte har förändrats i Electrolux­uppdraget.
– Lowes ansvarsområde för det europeiska Electroluxuppdraget är oförändrat. Det är att vara dess lead-agency. Vi har inte heller tidigare gjort den lokala aktivering som Electrolux nu har upphandlat. Därför är det just nu svårt att säga hur Electrolux förändring av sin marknadsmix påverkar vårt uppdrag framåt.

truefalse

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.