Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tar plats bland supermodellerna

Publicerad: 23 oktober 2009, 11:23

Italienska kaffemärket Lavazza har presenterat almanackan för 2010. Lika utmanade som vanligt. Mest utmanande är att Lavazza fått Antony Hegarty att sjunga in en operaslagdänga för reklamkampanjen.


Antony Hegarty gör reklam för Lavazza.

Lavazzas kalendrar är kaffedrickarnas surrogat för Pirellikalendern. Kopplingen till produkten är vag men de lättklädda fotomodellerna är världskända liksom fotograferna. Förra året tolkade till exempel Annie Leibovitz romerska myter åt Lavazza.

I år är det modefotografen Miles Aldridge som fotograferat på temat italiensk musik. Mycket färg, sex och kvinnlig hud. Som vanligt med andra ord.

Men en modell i kampanjen skiljer ut sig. Antony Hegarty sjöng visserligen My Lady Story på sitt genombrottsalbum I´m a Bird Now men han är knappast en kvinnlig modell.

Lika oväntat som att Lavazza anlitat honom är att han ställer upp på reklam. Han är knappast mainstream och sjunger vanligtvis om sin ambivalenta könstillhörighet och naturens undergång.

Men han gillar espresso, och troligtvis Lavazzas arvoden, och sjunger nu reklamkampanjens ledmotiv - Puccinis aria Nessun Dorma som 2007 blev världshit med brittiska talangen Paul Potts. Antony Hegarty åkte till Italien och sjöng in Nessun Dorma som en hyllning till Lavazzas varumärke enligt Lavazzas kampanjsajt där man även kan lyssna på Antony Hegartys tolkning av Puccini.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.