Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Tar upp kampen mot bostadsköerna

Publicerad: 22 April 2014, 13:10

Hyresgästföreningen vill peka på problemet med långa bostadsköer i både storstäder och tillväxtregioner. Med hjälp av Actionist siktar föreningen på att skicka upp bostadsministern Stefan Attefall i luftballong för att ge honom nya perspektiv på problemet.


Ämnen i artikeln:

HyresgästföreningenActionist

– Bostadsköerna är orimligt långa i hela Sverige, vilket hindrar  individer att utvecklas och exempelvis plugga var de vill, jobba var de  vill och bo hur de vill, säger Jonas Beltrame Linné, pressekreterare på  Hyresgästföreningen i en kommentar.

Hyresgästföreningen ska snart  presentera rapporten ”Ett land fullt av bostadsköer”, där man bland  annat visar att kötiden på Gotland är 66 månader.

Ballongfärden ska ske under Almedalen och i samband med rapportens lansering presenterar man webbplatsen härkanduköa.nu.

Den visualiserar bostadsköerna och låter besökarna klicka sig igenom Sverige län för län. Det  krävs dock 10 000 klick på webbplatsen för att få upp Stefan Attefall i  luften – så fort man har nått 10 000 klick överlämnas en personlig  inbjudan till bostadsministern.

–  Att tillsammans med vår nuvarande ordförande och vår blivande  ordförande överblicka länet med de längsta köerna ser vi som en viktig  del av bostadsministerns arbete, säger Jonas Beltrame Linné i en kommentar.

– Ett klick är jämfört med  namnunderskrifter ett väldigt enkelt sätt att snabbt engagera sig på och  att det kan leda till en ballongfärd tror vi är ett roligt incitament  till att klicka, säger Sophie Uesson, projektledare på Actionist i en  kommentar.

Actionist är en online action-marketing-byrå som Axel Bendrik och Louise Wester startade år 2013.  

Byrån har tio anställda och en beräknad intäkt på åtta miljoner kronor.

Actionist har kunder som Viasat, Logitech, Fazer, Hyresgästföreningen, Comviq och Fjällbrynt.

Arbetsgrupp Actionist:
Anna Lindstrand, Art Director
Adam Gäfvert, Designer
Sophie Uesson, Projektledare
Emma Berg, Copywriter

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.