Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tar ut svenska talanger till Cannes

Publicerad: 19 april 2011, 10:59

DDB:s copy Magnus Jakobsson, som vann Guldskriften på Guldäggsgalan, är en av jurymedlemmarna i den svenska uttagningstävlingen till Young Lions i Cannes.


Ämnen i artikeln:

Magnus JakobssonYoung Lions

Magnus Jakobsson, med i juryn som ska skicka de bästa talangerna till Cannes.

Svenska reklamkreatörer, 28 år och yngre, kananmäla sig till den svenska uttagningstävlingen för Young Lions och få möjlighet att representera Sverige under Cannesfestivalen.

I år kan man tävla i kategorierna film, media, print och cyber/integrated.

– Inför årets tävling har man låtit öppna upp cyber kategorin för att inkludera integrerade kampanjer, detta för att göra tävlingen ännu mer kreativ. Syftet är att uppmuntra unga kreatörer att göra det som Sverige är världs belönade för, att skapa kreativa digitala idéer och lösningar, meddelar Sveriges Kommunikationsbyråer.

Juryn som bestämmer vilka som ska representera Sverige i Cannes:    
-       Tom Beckman, creative director Prime PR (juryordförande)
-       Lotta Mårlind, art director Garbergs
-       Magnus Jakobsson, copywriter DDB Stockholm
-       Ulrika Good, copywriter CP+B Europe
-       Fredrik Svensson, grundare och partner Naked Comms
-       Martin Cedergren, creative director Åkestam Holst

–  Nya generationen svenska kreatörer står högt i kurs. Det gäller inte bara Berghs framgångar utan kanske framför allt vad de unga teamen på byråerna har levererat internationellt de senaste åren. Det handlar dels förstås om att de är snabbfotade i det digitala mediefältet, men också om bra samhällsorientering och tolkningsförmåga av samtiden. Sammantaget kan jag konstatera att det är ett privilegium att få ta del av dessa arbeten. Jag har väldigt höga förväntningar, säger Tom Beckman, creative director Prime PR och juryordförande Young Lions Sweden.

– Vi är otroligt stolta över årets jurysammansättning. Att dessa personer ställer upp visar att det finns ett stort engagemang och hjärta för branschen att ge tillbaka, säger Maja Siösteen, affärsområdeschef Event & Tävlingar på Komm.

De åtta personer som får åka till Cannes i juni presenteras den 19 maj i samband med Resumébar på Rose i Stockholm.

Den internationella reklamfestivalen Cannes Lions hålls 19-26 juni.

FAKTA

Om Young Lions Sweden
Young Lions Sweden är en uttagningstävling inför den internationella tävlingen Young Lions i Cannes i juni 2011. Tävlingen är uppdelad i fyra kategorier: print, cyber, film och media. Ett ungt kreatörsteam representerar Sverige i respektive kategori. Tävlingen går ut på att skapa en annons, en banner, en film eller en mediaplan för en organisation enligt givna förutsättningar. Det vinnande teamet koras av en jury bestående av framstående kreatörer i reklambranschen.

Om Young Lions
Young Lions är en del av Cannes Lions som är världens största reklamtävling.Young Lions är en tävling för unga kreatörer under 28 år. De fyra vinnande teamen i den svenska uttagningstävlingen Young Lions Sweden får åka till Cannes och tävla mot de andra finalisterna från övriga världen samt ta del av de 28 000 alster av världens bästa reklam som ställs ut för beskådan på festivalområdet.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Magnus JakobssonYoung Lions

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.