Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tara släpper åldersfixeringen

Publicerad: 23 maj 2008, 07:56

Tara, tidningen som vänder sig till kvinnor över 40, kör på måndag igång en kampanj som ska få fler att plocka magasinet från tidningshyllan. Kampanjen är signerad Gyro.


Kampanjen kommer att gå i Sveriges tre största städer. I Stockholm kommer den att synas på rulltrappsskyltar och på clear city lights, i Malmö på clear city lights och i Göteborg på förarplatsskyltar.

Tidigare har Tara, som vänder sig till en något äldre målgrupp, fokuserat helt på just ålder i sina kampanjer. Nu prövar tidningen för första gången en ny variant. I denna kampanj är temat insidan och konceptet lyder ”Magasinet med mer insida”. Det är också första gången på flera år som Tara tar hjälp av en reklambyrå.

– Vi ville göra en kampanj där vi säger något nytt om Tara. Tidigare har vi alltid marknadsfört oss som tidningen för kvinnor 40 plus. När vi startade var vi ensamma om det men nu, när vi inte längre är det, började det kännas lite uddlöst, säger Stina Abenius, chefredaktör på Tara.

I samband med kampanjstarten byter tidningen också ut texten på tidningen från ”Tidningen för kvinnor 40 plus” till ”Magasinet med mer insida”.
Valet av reklambyrå föll på Gyro.

– Jag hade hört talas om dem och gillar att de har en bred mix av anställda från många olika delar av världen. Dessutom gillar jag ”The capital of Scandinavia” som de står bakom. Det var viktigt att hitta någon utifrån som kunde se på oss på ett nytt sätt, säger Stina Abenius.

I den nya kampanjen lyfter Tara fram handväskan.
– Idén med väskan var annorlunda. Det är inget inlägg i väskdebatten men väskor är ett hett ämne nu och då passade det bra att använda det som liknelse. På utsidan en vanlig väska, på insidan ett helt liv. Gyro har tagit fram ett annorlunda sätt att fånga en kvinnas personlighet och en tidnings själ.

Vad är målet med kampanjen?
– Att Tara ska köpas och älskas av fler. Vi får många brev från kvinnor som både tror att de är för unga och för gamla för tidningen. Att fokusera på en siffra börjar bli en begränsning, säger Stina Abenius.

Vad har ni för budget?
– Vi lägger mer än vanligt men inte jättemycket mer. Majoriteten av vår marknadsföringsbudget ligger på erbjudanden och medskick till tidningen. Den delen ska vi inte minska så summan blir högre än förra året men det är inte mer än vad vi la för två år sedan då vi körde en kampanj i tv.

Kampanjen består också av ett event där Tara har ställt ut två väskor på stan. Sedan kan förbipasserande, utifrån innehållet i väskan, gissa vilken känd kvinnas väska det är. Vinsten för rätt gissat svar är väskan och dess innehåll.

Tara

Byrå: Gyro
Arbetsgrupp: Kristina Jacobsson projektledare, Lina Mehlqvist ad, Ingemar Varp copywriter, Nicolas Zander, Christina Gillberg creative directors, Maria Berglund produktionsledare
Foto: Pelle Bergström (Skarp Agent)
Stylist: Magnus Flobecker (Lundlund)

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.