Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Tarik Salehs kovändning – börjar med reklam igen

Publicerad: 19 September 2012, 10:52

Tarik Saleh.

Foto: Resumé.

Han tackade nej till ett fett reklamkontrakt som skulle ha gett honom 9 000 dollar om dagen. Han sa att reklambranschen är korrumperad där man "horar ut saker" och snor uttryck och idéer utan att blinka. Men ändå – nu ska Tarik Saleh jobba med reklam igen, trots allt.


Prisbelönta dokumentär- och långfilmsregissörerna Tarik Saleh och Erik Gandini på Atmo har kontrakterats av bolaget ”Henrik Henrik Film” för reklamprojekt.

Detta trots att Tarik Saleh, som blev känd för den breda allmänheten som programledare för SVT:s Elbyl på 90-talet, för några år sedan berättade att han inte vill jobba med reklam för att man "horar ut saker", och han störde sig på att bolagen tar över och monopoliserar konstnärliga uttryck.

– Man tar intressanta uttryck och vulgariserar dem, jag gillar inte det. Kolla Spike Lees kampanj för Air Jordan, han tog hela sitt konstärliga uttryck och gjorde det till Nikes grej. Nästan varje reklamfilm har bra musik och bilder och sen associerar man det med ett bredbandsbolag eller något liknande. Det är hemskt, sa han till Resumé i en intervju 2009.

Han började som graffittikonstnär, något som ledde till reklamjobb i  slutet av 80-talet, bland annat hos byråerna Hallstedt & Hvid och  ARE.

2006 hoppade han av ett reklamfilmsprojekt som ingick i en kampanj mot narkotika för att den kunde få motsatt effekt.

Tarik Saleh – som tillsammans med Erik Gandini gjort filmerna "Sacrificio - Vem förrådde Che Guevara?", Gitmo och Metropia – menade att det blir svårt med integriteten om man varvar reklamjobb med annat. 2009 tackade han nej till ett fett reklamkontrakt som skulle ha gett honom 9 000 dollar om dagen.

Men nu har han ändrat inställning.  I ett pressmeddelande om kontraktet med Henrik Henrik Film, säger Tarik Saleh:

– Vi älskar det korta formatet. Det är en stor utmaning att försöka skapa extatiska upplevelser med kortare filmer. Vår ödmjuka övertygelse är att vi har något annat att erbjuda. Vi har också stor respekt för kreativiteten och talangen reklamvärlden erbjuder och vi ser fram emot att ta del av den.

Han hart aldrig helt stängt dörren för reklambranschen, trots att han varit så kritisk.

– Jag kan inte gå blodsed på att jag aldrig mer kommer att jobba med reklam. Det är jättesvårt varje gång man får ett erbjudande, sa han till Resumé 2009.

Henrik Henrik Film är ett produktionsbolag som arbetar med TV och reklamfilm. Bolaget grundades 2009 av producenten Henrik Eriksson och regissör Henrik Hallgren.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.