Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tårtbråk i reklambranschen

Publicerad: 26 maj 2008, 09:06

Idag kommunicerar Reklamförbundet sin nya profil genom att skicka ut en tårta – i byggsats. Men det är inte alla medlemmar som uppskattar utskicket.


Tårtkonflikt. Bilden är ett montage av Andreas Elgstrand.

Reklamförbundet bytte nyligen logotyp och piffade upp sin hemsida. Idag ska förändringen kommuniceras till de runt 260 medlemmarna.

Med UPS har alla medlemmar fått en tårtkartong, med den nya loggan på locket. Men i kartongen ligger ingen färdig tårta. Istället ska medlemmarna själva sätta ihop sin egen tårta. Men det gillas inte av alla.
– Det är skitdyrt och dessutom så långt ifrån miljötänkande man kan komma. Till exempel använder de spraygrädde, säger en medlem i förbundet som vill vara anonym.

Men är det inte kreativt?
– I så fall ett kreativt lågvattenmärke. Som en mindre medlem tycker jag att förbundet kan använda våra pengar på ett bättre sätt.

Morgan Öberg är informationschef på Reklamförbundet.
– Vi tycker att det är en trevlig present och har hittills bara fått positiv respons.

Vad säger du om att det inte är miljövänligt?

– Det är klart att det finns miljöaspekter. Vi håller på med en miljöplan. Bland annat ska vi fundera på hur vi ska återvinna alla pannåer från Guldägget. Men jag kan inte svara på om hur miljöfarlig spraygrädde är.

Morgan Öberg passar vidare frågan om vad kampanjen kostar till marknadschefen Bon-Hee Nilsson.
– Det svarar jag gärna våra medlemmar på men inte Resumé.

Hur har ni tänkt?
– Det var en idé från Ogilvy. Det ska illustrera vad förbundet står för. Vi är ingredienserna och medlemmarna bestämmer hur de ska använda dem.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.