Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Taskig ekonomi för danska byråer

Publicerad: 10 augusti 2010, 06:15

De danska kommunikationsbyråernas vinst minskade med 73 procent 2009.
Men de anställda på byråerna höjde sina löner.


250 danska reklam- medie- och kommunikationsbyråer har analyserats och resultatet presenteras i kommande numret av Markedsføring.

Omsättningen i branschen föll med 12,8 procent, till 11,2 miljarder danska kronor, medan resultatet slutade på 114 miljoner danska kronor. Året innan var resultatet 363 miljoner kronor.

Trots sämre ekonomi var byråerna försiktiga med att sparka folk. Antalet anställda minskade endast med 200, 3,8 procent. De som var kvar levererade betydligt sämre resultat jämfört med 2008. Från 65 000 kronor till 21 000 kronor. Trots det ökade årslönen i snitt från 528 000 kronor till 533 000 kronor.

Mest märkligt är kanske att det är de daska webbyråerna som är de stora förlorarna. Endast 5 av 31 undersökta byråer hade ett plusresultat 2009. Förklaringen är, enligt Markedsføring, att de traditionella reklambyråerna nu har sugit upp kompetensen ute på webbyråerna.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.