Reklam
Tävla i kreativ reklam med Metro och Resumé
Publicerad: 27 januari 2011, 13:35
Resumé startar en ny tävling – ihop med Metro. Syftet är att lyfta fram innovativ reklam och visa att en tryckt tidning kan användas lika kreativt som en Facebookgrupp.
TM
Tero Marjamäki
TÄVLINGSTEAMET. Viggo Cavling chefredaktör, Tero Marjamäki reporter, Emmelie Eriksson eventansvarig, Emmeli Prevorsek webbmaster Resumé samt Kia Agerhem tf marknadsdirektör och Per Gunne chefredaktör Metro.
– I den nya tiden måste alla tänka nytt. Det gäller inte bara sociala medier. Det gäller alla medier, säger Resumés chefredaktör Viggo Cavling.
En gång i tiden var distributionen revolutionerade. Sedan dess har vi sett runda annonser och deras wrap. Nu är det tid att ta nästa steg. Creative Print Awards blir Resumés och Metros nya tävling där framtagandet av kreativa annonslösningar står i centrum.
– Detta är förhoppningsvis en bra möjlighet för byråerna att testa nya idéer för sig själva och sina kunder, säger Resumés Viggo Cavling.
Tävlingen går till på så sätt att Resumé kommer att sätta ihop en jury med några av landets bästa kreatörer. Deras uppgift blir att vaska fram tio bidrag som använder max 50 procent av utrymmet på ett uppslag i Metro. Tidningens chefredaktör Per Gunne måste godkänna utformningen, men har lovat att ha högt i tak.
De tio finalbidragen publiceras under två veckor i Metro, då även observationsvärdet mäts, och därefter kommer en vinnare att utses som erhåller en annonskampanj i Metro.
Per Gunne, chefredaktör Metro Sverige:
– Metro har länge drivit utvecklingen inom print och har också varit pionjärer på kreativa annonser, det har också varit viktigt för oss att alltid utveckla oss, och utmana oss själva på vad vi kan göra. Vi vet också att våra läsare uppskattar kreativa annonser.
– Det här blir ett sätt att utveckla vårt medium och utmana byråer att ta fram kreativa annonslösningar, säger Kia Agerhem, tf marknadsdirektör på Metro.
Läs mer om Creative Print Awards här