Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tävlarna som vann

Publicerad: 9 maj 2008, 12:35

Carl Fredrik Jannerfeldt och Tomas Jonsson tog hem en guldpenna i studentkategorin i årets The One Show. En applikation som blockerar banners och fyller utrymmet med personligt innehåll gav dem högsta priset. – Det är sjukt roligt, säger Carl Fredrik Jannerfeldt till Resume.se.


Tomas Jonsson och Carl Fredrik Jannerfeldt är gladare än NYPD i dag. Foto: Erik Esbjörnsson

Tidigare i veckan träffade Resume.se duon när de som bäst förberedde sig inför torsdagens client pitch, där de skulle presentera samma bidrag, i ett pitch-sammanhang, som senare belönades på torsdagskvällen. Då befann de sig i en liten lya på Lower East Side, Manhattan, som de hittat via annonssajten Craigslist.

Studenterna på Berghs jobbar ständigt i olika arbetsgrupper – i regel lottas man ihop inför varje nytt projekt. Men redan förra året var Jannerfeldt/Jonsson med och tävlade i The One Show.

– Vi fungerar bra. Sedan gillar vi båda att tävla, säger Tomas Jonsson till Resume.se.

Varför tävlar ni och inte alla andra på Berghs?

– Det är flera som är med i olika tävlingar. Men det kostar tid och pengar, och egentligen ska skolan komma i första hand. Men man lär sig otroligt mycket på att vara med i en tävling, säger han.

Till skillnad från vanliga reklamtävlingar, där byråerna vet om de har ett bidrag som har en chans att vinna eller inte, och fattar beslut därefter, vet inte studenterna som medverkar i The One Show hur resultatet kommer att bli. The One Show och Clio (där de också har chans att vinna nästa vecka) är tävlingar som spänner över flera veckor, vilket inte är fallet med till exempel Young Creatives i Cannes, där Carl Fredrik  Jannerfeldt deltog förra året.

– Det gör att man lägger ner väldigt mycket tid. Samtidigt är det roligt för att det är samma människor som sitter i juryn för den vanliga tävlingen som också bedömer vårt jobb, säger han.

Priset för duon kunde inte komma lämpligare. Just nu är studenterna som går ut på reklamutbildningarna mitt uppe i jobbsökarcirkusen. Det är ”mapp-tider” som de säger.

– Det är klart att det är ett sätt att göra reklam för sig själv också. Varför skickar byråer in material till guldägget? Säger Carl Fredrik  Jannerfeldt .

Tomas Jonsson fortsätter:
– Sedan handlar det om en bekräftelse för sig själv, så klart.

Vill ni jobba med interaktivt i framtiden eller traditionell reklam?
– Det spelar inte så stor roll, säger Carl Fredrik  Jannerfeldt , som gillar utmaningen i en vanlig printannons men samtidigt tycker att det är viktigast att mediet kan skapa engagemang.

Tomas Jonsson tycker däremot att det blir lite ”korsordslösning” över printannonser.

– Nätet är fullt av möjligheter att göra bra reklam. Om man ser på vårt koncept så är nätet fullt av liknande hjälpmedel. Det finns massvis med program som hjälper användarna. Men väldigt få av dem är brandade. De är väldigt anonyma men egentligen skulle man kunna utnyttja dem på ett bättre sätt, säger han.

Hur känns det att vinna?
– I de tävlingar vi har varit med så är detta det största man kan vinna, säger Carl Fredrik  Jannerfeldt  till Resume.se.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.