Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

TBWA och Shout Out Louds djupfrysta musik skapade global snackis

Publicerad: 9 Januari 2013, 11:36

Shout Out Louds

Foto: Pressbild

En singel som mottagaren själv får gjuta i en isform var det enda sättet att lyssna på Shout Out Louds färska låt. Kampanjen för ”Blue Ice” är resultatet av ett samarbete med TBWA. Den har spritt sig via bloggar, blivit en snackis i sociala medier och fått utrymme i världspressen.


Ämnen i artikeln:

TBWA

I TBWA:s kampanj för den svenska indiepopgruppen Shout Out Louds fick tio fans och bloggare i olika länder fick chansen. De
dokumenterade sina experiment och spred dem vidare i sociala medier –
och till internationell press. På kort tid blev det en snackis i hela musik- och teknikvärlden.

Det världskända svenska indiepopbandet Shout Out Louds fick sitt breda genombrott under 2007 med hits som "Tonight i have to leave it". Nu är gruppen tillbaka med ett nytt album, Optica, efter tre års tystnad.

Ett skivsläpp i dagens musikindustri är inte vad det brukade
vara. Konsumenterna och kritikerna är bortskämda med omedelbar tillgänglighet. Därför ville bandet hitta ett nytt sätt att skapa lite magi och förväntan kring albumets första singel. Tanken var bland annat att släppa
singeln till en mycket begränsad skara fans.

I samarbete med TBWA Stockholm togs en idé fram. Eftersom singel heter ”Blue Ice” och handlar om ”fading devotion”, bestämde sig teamet för att göra en skiva av is.

– Idén kan låta enkel, men att gjuta en fungerande skiva av is visade sig vara en rejäl teknisk utmaning, säger TBWA:s art director Alexander Fredlund och fortsätter:

– Vi pratade med ett antal kemister och materialexperter som avfärdade idén som orealistisk. Men efter att ha förvandlat byrån till ett labb under några veckor knäckte vi problemet. Det handlade framför allt om att eliminera bubblorna i vattnet.

Nästa steg blev att ta fram tio stycken ”Ice record kits” och skicka dem till utvalda fans och bloggare. De var alltså de enda som kunde lyssna på den nya låten. Motprestationen var att  gjuta sin egen skiva för sin egen LP-spelare.

”The Ice Record Project” har fått stort genomslag. Fansen har dokumenterat och spridit egna videor i sociala medier.

Internationella branschtidningar och TV-kanaler har hakat på med artiklar och inslag i exempelvis Fast Company, Wired, Rolling Stone, Pitchfork, Discovery Channel och SVT:s musikblogg PSL. Ett ice record kit auktionerades ut i SR:s och SVT:s Musikhjälpen under december.

Under våren 2013 kommer ett antal internationella TV-kanaler att göra reportage om projektet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

TBWA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.