Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Techjätten bojkottar YouTube – "Lever inte upp till våra krav"

Publicerad: 11 Maj 2018, 07:29

Foto: Mostphotos

Techbolaget Cisco slutar med all sin Youtubeannonsering. Anledningen är att Cisco anser att Youtube inte varit tillräckligt bra på att säkerställa att annonser inte dyker upp i samband med skadligt och hatfyllt innehåll.


Ämnen i artikeln:

CiscoReklamYoutube

Förra året hamnade Youtube i skottgluggen när många varumärkens annonser dök upp i samband med våldsamt, hatiskt och sexistiskt innehåll på plattformen. Under några veckor drog sig storannonsörer som Dominos, Emirates och O2 bort från plattformen i protest mot de ansåg var ett bristande arbete från Youtubes sida.

Youtube svarade med att ge ytterligare kontroll till annonsörer kring var och i vilka sammanhang deras annonser dök upp och lovade även att anställa 10 000 nya kontrollanter som skulle rensa plattformen från videos som var uppenbart hatiska och våldsamma.

Försöken har dock inte imponerat på techbolaget Cisco som nu drar tillbaka all annonsering på plattformen. Cisco är världsledande inom IT- och nätverkskommunikation och omsätter årligen omkring 48 miljarder kronor.

I en bloggpost förklarar Ciscos marknadschef Karen Walker att de digitala plattformarna visserligen öppnar upp möjligheter man tidigare inte kunnat ana, men att landvinningarna också inneburit en ny problematik.

"Känsliga frågor sprids så snabbt i media att plattformarnas algoritmer inte hänger med, vilket kan innebära varumärkesskador om ens annonser dyker upp i fel miljö. Vissa innehållsplattformar tar heller inte ett tillräckligt stort ansvar för att rensa bort den här typen av innehåll på det sätt de lovar."

Business Insider var först att rapportera om Ciscos beslut, varpå bloggposten från Karen Walker först togs bort och sedan lades upp i en ny version. I den nya versionen nämndes inte Youtube.

"Vårt mål var att ta tag i en viktig branschfråga och inte peka ut en enskild aktör" berättade en talesperson från Cisco efter att bloggposten ändrats.

I den ursprungliga posten skrev Cisco att de inte hade några planer att återuppta annonseringen så länge Youtube inte klarade av att leva upp till deras krav.

Beslutet tros ha kommit efter att CNN häromveckan rapporterat om hur en rad storföretags annonser dök upp i samband med videos med nazistiskt, nationalistiskt och konspirationsteoretiskt innehåll. Cisco var ett av de företagen som nämndes.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

CiscoReklamYoutube

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.