Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tecknad film ska sälja shopping

Publicerad: 11 maj 2009, 11:44

Mecka har jobbat med Shoppingmeckat Knalleland, i Borås, i ett par år. Nu satsar Knalleland för första gången på tv.


Ämnen i artikeln:

Mecka

Mecka började samarbeta med Knalleland för cirka två och ett halvt år sedan. Temat som då togs fram var ”Shopping som nöje”. Det temat har Mecka hittills använt i framtagandet av bland annat annonser, webb, radio och utomhusenheter. Nu testar Knalleland för första gången att gå i tv. Bakom reklamfilmen står Mecka, som tagit fram idén, samt Reintz Design, som gjort alla illustrationer.

– Med temat ”Shopping som nöje” visar vi att Knalleland är så mycket mer än bara shopping. Filmen bygger på samma illustrerade manér som hittills genomsyrat all annan marknadsföring. I print och utomhusenheter använder vi ett manér som ska ge lite tivolikänsla och det har vi använt även i reklamfilmen. Filmen binder samman alla delar och visar på alla möjligheter som finns, säger Cecilia Wiklund, projektledare på Mecka.

Varför tv denna gång?
– Till stor del handlar det nog om att tiderna har förändrat prisläget och därmed skapat möjligheten. Radio, som vi kört mycket sista året, har varit väldigt lyckat och det har väckt nyfikenheten att testa olika media.

Reklamfilmen kommer att gå på TV4 lokalt i Borås samt omnejd.
– Filmen tar för sig och den liknar inte någonting annat. Vi ville komma så långt ifrån leende damer och fri parkering som möjligt. Många ställen i närheten som har ungefär samma kommunikation. För oss var det viktigt att göra något helt annat

Knalleland har köpt spotar fram till sommaren.

Knalleland

Arbetsgrupp på Mecka:
Ann Larsson, AD
Pontus Caresten, copywriter
Daniel Sheerin, originalare
Cecilia Wiklund, projektledare
Martin Johansson, produktionsledare
Magnus Tapper, webbutvecklare

Illustrationer och animering:
Martin Reintz, Reintz Design AB

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Mecka

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News