Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Tecknat manér ska sälja nya Volvo

Publicerad: 8 Juli 2009, 06:46

Volvo har precis släppt den nya modellen XC60. Bakom lanseringsfilmen, som ska visas på bilsalonger världen över, står SCP och Visual Art.


Ämnen i artikeln:

Visual ArtSCPVolvo

Nya Volvo XC60 premiärvisades på den internationella bilsalongen i Genève i mars i år men först till hösten kommer bilarna att börja säljas i Europa. Under året kommer bilen att visas upp på olika bilsalonger världen över. Bakom lanseringsfilmen som följer med bilen på turnén står Volvos internationella reklambyrå SCP och produktionsbolaget Visual Art. Filmen, som är 1 minut och 50 sekunder lång, har regisserats av Emnet Mulugeta.

– Vi ville hitta ett unikt visuellt uttryck. Filmen skildrar upplevelser av olika miljöer där hissen är grundstommen. Det är den som binder ihop de olika världarna och de olika uttrycken i världarna till en helhet, säger Emnet Mulugeta.

Filmen kommer nu närmast att besöka bilsalonger i Detroit, Hannover och Frankfurt. Dessutom kommer den att visas på Volvos hemsida.

Visual Art kom med i projektet via reklambyrån SCP som de tidigare arbetat en hel del med. Men de har även gjort lanseringsfilmen för Volvos modell C30, som lanserades 2006.

Bild från filmen.

Volvo C30 vände sig till en målgrupp av unga vuxna, vilket tydligt syntes i lanseringsfilmen som hade ett lekfullt och färgglatt manér.   Nu gick uppdraget ut på att ta fram en film som skulle passa en något äldre målgrupp.
– Vi fick i stort sett fria händer och har sedan starten pratat om att vi ville kombinera olika produktionstekniker. Det skulle också vara något som skapade en big-bang effekt och stack ut i mängden, på bilsalonger gäller det verkligen att synas. Liksom med C30 skulle det vara en lekfull film fast denna gång med lite mer mognad. Idén landade i en resa som tittaren följer där bilen passerar genom kontrasterande världar, säger Micke Jansson , exekutiv producent på Visual Art.

Bilen i filmen är dels filmad i studio och dels gjord digitalt. Bilderna har sedan länkats ihop för att ge bilen ett realistiskt utseende genom hela filmen. En stor del av filmen är tecknad.

– Vanligtvis är det väldigt hög sekretess i samband med en lansering av en ny bilmodell och då är det bra att kunna göra digitala fotorealistiska sekvenser av bilen i 3D. Konceptet vi valde fungerar bra globalt och visar bredden på det vi kan. För oss handlar det till viss del även om marknadsföring för bolaget. Produktionen innefattar allt från live action inspelning i San Fransisco och studio i Göteborg till 3D och grafisk formgivning, säger  Micke Jansson .

Bild från filmen.

Var har ni hämtat inspiration ifrån?
– Från flera olika källor. Man inspireras av allt möjligt som tidningar, filmer och utställningar. Det handlar snarare om en blandning av olika saker än något specifikt. Men till en värld i filmen har vi hämtat inspiration från akvarellmålningar, säger Emnet Mulugeta.

Visual Art startade 1997. Då hade företaget två anställda. Idag har bolaget cirka 30 anställda varav hälften jobbade med XC60-projektet.
– Vi har valt att satsa extra för att visa vad vi kan. Nu är vi inne i ett skede där det är dags att ta ytterliggare ett steg in på den internationella arenan, säger Stefan Noble, vd på Visual Art.

Företaget förväntas i år omsätta 70 miljoner kronor. En del i utvecklingen är placeringen av en fast person i London som blev verklighet den 1 april i år.
– Vi har känt på det i cirka ett och ett halvt år. Nu var tiden mogen. Vi vill kunna växa med kunderna och de efterfrågade en man på plats.

Volvo

Byrå: SCP
Arbetsgrupp: Linda Påhlman byråproducent, Fredrik Ståhl ad, Mikael Virtanen copy

Produktionsbolag: Visual Art
Regissör: Emnet Mulugeta
Exekutive Producent: Micke Jansson
Producent: Niklas Gunnarsson
DOP: Jens Jansson
2D Supervisors: André De Souza, Sverker Nordqvist
3D Supervisor: André De Souza
3D Artister: Jonas Andersson, Henrik Ekdahl, Gustaf Holmsten, Jonas Forsman, Jimmy Eriksson, Niklas Jacobsson, Patrik Wedinger
Designers: Liliana Berardi, Gustaf Holmsten, Emnet Mulugeta
2D animatörer: Liliana Berardi, Erik Lindgren
Redigerare: Emnet Mulugeta, Niklas Gunnarsson
Compositors: Sofia Delis, Andreas Cronström, Florentin Ionita, Gustaf Holmsten
Flame: Jens-Peter Sjöberg

Musik: Audiotype
Ljuddesign: Red Pipe

Linda Fagerlind


Ämnen i artikeln:

Visual ArtSCPVolvo

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.