Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 13 mars 2013, 13:14
Gosig björn finnes när Erikshjälpen gör helsidesannons i tidningen Kupé, ett medvetet kanalval för barnrättsorganisationen med fokus på återanvändning.
"Får det lov att vara en ny-för-älskad teddybjörn?" är en fråga som tågresenärer får av Erikshjälpen Second Hand, genom en helsidessannons i SJ:s tidning Kupé.
Enligt Tomas Bjöersdorff, verkställande chef på Erikshjälpen Second Hand, var annonseringen i Kupé ett medvetet val, då tågresenärer ingår i deras målgrupp.
– Enligt statistik från en undersökning som Kupés annonsavdelning gjort tillsammans med oss, värnar tågresenärer oftare än andra om miljön och är mer benägna att återanvända.
I annonsen med rubriken "älskad igen" framhålls att Erikshjälpens försäljning av begagnade ting, som teddybjörnar, går till välgörande ändamål.
Annonsen är framtagen med hjälp av kommunikationsbyrån Fru Berg i Vetlanda.
– Vi ville flytta fokus från Erikshjälpen Second Hand som fyndplats till värdet i att återvinna och hjälpa barn. Vi valde att använda just teddybjörnen som frontfigur i annonskampanjen för att den står för närhet, tröst och trygghet, berättar Carina Andersson, ad på Fru Berg i Vetlanda.
Linda Myrin