Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tekniska museet väljer Ruth

Publicerad: 1 juli 2009, 09:38

Tekniska museet har valt Ruth till ny reklambyrå. Målet – att bli Sveriges mest spännande besöksmål.


Ämnen i artikeln:

RuthTekniska Museet

Foto: Nisse Cronestrand/Tekniska Museet

Under hösten har Tekniska Museet i Stockholm sökt en ny reklambyrå för ett långsiktigt samarbete. Nu har de valt reklambyrån Ruth till samarbetspartner. Målet blir nu att lansera museet som Sveriges mest spännande besöksmål och att bli mer aktiva och synliga i samhället.

– Pitchen blev klar för några veckor sedan. I slutändan var vi tre stycken. Vi vann med våra tankar kring att inte göra traditionell reklam. Vi har varit med djupgående och tänkt mer på hur man bygger en utställning från början. Tänkt mer på att synas i nya kanaler och annorlunda sammanhang som känn lite oväntade. Men exakt vad vi kommer att göra kan jag inte säga nu. Det är beroende av vilken utställning det är, säger Jenny Berg, ad på Ruth.

Ruth vann över Happy F&B och Volt.
– Det var tre jättespännande och duktiga byråer som alla hade intressanta förslag men till slut föll vi för Ruth, säger Ann Follin, museidirektör.
– Ruths idéer är egentligen inte reklam i traditionell mening. De har visat en unik förståelse för våra visioner om att synas och märkas i nya kanaler, annorlunda sammanhang och på oväntade platser.

Första synliga resultatet från Ruth kommer ut efter jul.

Hur stor kund är det här för er?
– Svårt att uppskatta. Det blir en viktig kund, vi tror mycket på det vi ska göra. Men exakt hur stort det blir håller vi på att projektera med just nu, säger Mattias Brandt, vd på Ruth.

Vilken byrå hade ni innan?
– Vi har inte haft ett sådant här samarbete med en byrå tidigare, säger Ann Follin. Hon tillägger.
– Vårt mål är att kunna jobba långsiktigt med Ruth. Både kommunicera i nya kanaler och jobba med vår position. Vi vill helt enkelt skapa ett större intresse för Tekniska museet.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

RuthTekniska Museet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.