Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Tele2 har skrotat "School of Power"

Publicerad: 12 Oktober 2018, 12:26

School of Power har varit det dominerande utryckssättet i Tele2:s reklamsamarbete med Åkestam Holst. Nu har kommunikationsdirektören Åse Holmberg och byrån gemensamt kommit överens om att bomma igen skolan.


"Power 2" var med redan i pitchen när Åkestam Holst presenterade sitt kommunikationskoncept för Åse Holmberg och Tele2. Reklamkampanjerna med "School of Power" mejslades fram längs vägen och har varit en hörnsten i kommunikationen sedan lanseringen våren 2017.

Resumé Insikt ifrågasatte tydligheten i "School of Power" redan i samband med de första filmerna och i tysthet skrotade Åkestam Holst och Tele2 med Åse Holmberg i spetsen uttrycket innan sommaren. Enligt kommunikationschefen kommer man att lansera en ny typ av reklamfilmer om några veckor där man letar efter ett tydligare sätt att kommunicera vad man vill som varumärke med löftet "Unlimited" som handlar om obegränsad surf och uppkoppling.

– "Power 2" kommer att finnas kvar som kommunikativ grund för att visa att Tele2 erbjuder obegränsade möjligheter. "School of Power" har fungerat som ett sätt att visa det i ett års tid. Med tidens gång har vi dock sett ett behov av en förändring. Filmerna och kampanjen som helhet har fått stort genomslag och lyckats när det kommer till igenkänning, men det skapade också ett extra lager.

Vad innebar det?
– Det gav inte det resultatet som vi hade hoppats när det kommer till att kommunicera vad Tele2 vill säga som varumärke. I stället fastnade vi i att få förklara vad skolan är för något.

Har det här påverkat er försäljning negativt?
– Inte försäljningen, men det har blivit för mycket fokus på skolan och för lite på kärnan i vårt budskap.

Åse Holmberg berättar att Tele2 planerar att rulla ut filmer med ett nytt uttryck inom ett par veckor.

– Vi kommer att förändra kommunikationssätt, men behålla "Power 2" som grund. Det är en bra utgångspunkt som vi nu ska försöka få ut ännu tydligare för att visa vårt varumärkeslöfte "Unlimited".

Kommer ni att satsa på mer produktdriven kommunikation framöver?
– Nej, inte per se. Vi kommer att fortsätta att fokusera på varumärkesbyggande kommunikation.

Är "School of Power" ett misslyckande?
– School of Power hade en väldig hög igenkänning och stark observation, men jag tror att all typ av kommunikation handlar om att testa och samtidigt vara tillräckligt modig för att våga byta ut kommunikationssätt när man inte uppnår målen för kommunikationen. Vi tittar hela tiden efter nya sätt att komma ut.

Hur påverkar det här samarbetet med Åkestam Holst?
– Det här påverkar inte alls eftersom det här var ett beslut vi tog gemensamt.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.