Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 16 oktober 2014, 15:31
Open Signals tester ger inte stöd för Tele2-kampanjen med budskapet "bäst täckning i hela världen". Det skriver Konsumentverket till operatören.
Nyhetsbrevet VA Telekommarknaden rapporterar också att Tele2 även får kritik för uttryck som "världens bästa 4G-nät" och "världens bästa 4G-täckning".
Sammantaget anser Konsumentverket att reklamen inte klarar marknadsföringslagens krav på vederhäftighet - Testerna visar bland annat att den genomsnittliga nedladdningstiden hos Tele2 låg på 18,07 megabit per sekund, medan exempelvis Telenor hade 17,44.
Tele2 måste svara Konsumentverket senast den 30 oktober.
– Vi vidhåller att OpenSignals test är vederhäftigt och att vår kampanj därför inte bryter mot marknadsföringslagen. Det är också vad vi kommer anföra i vårt svar till Konsumentverket, säger presschefen Oliver Carrà, till VA Telekommarknaden.
Karl-Johan Byttner