Reklam
Tele2 skrotade skolan – här är nya konceptet
Publicerad: 8 maj 2019, 06:58
Det har varit ett stökigt år på Tele2:s marknadsavdelning. När bolaget nu presenterar ett nytt kommunikationskoncept, "Obegränsad", vill man hitta en tydligare position i premiumsegmentet. Konceptet ersätter det kortlivade School of Power.
Tele2 Sveriges marknadsdirektör Jonas Lundquist presenterade i förra veckan ett nytt reklamkoncept för Tele2: "Obegränsad", där kunderna erbjuds obegränsad datamängd under de tre första månaderna. Han hämtar inspiration från Com Hem:
– Efter att vi förbättrat både kundmottagandet och nättjänsterna gjorde Com Hem ett omtag mot ett premiumkoncept, byggt på att kunderna ska känna att de får starkare upplevelser med Com Hem. Det har varit en gynnsam varumärkesresa som vi ska fortsätta.
LÄS MER: Tele2 har skrotat School of Power
– Nu vill vi ta Tele2 på en liknande resa. Därför gör vi ett förtydligande presentationsmässigt, som till viss del liknar Com Hem. Syftet är att göra en varumärkesförflyttning framåt och att de båda varumärkena ska kunna samverka bra i premiumsegmentet. Kunderna ska få ett ökat värde för pengarna.
Konceptet ersätter School of Power som bara fick 1,5 år innan det lades i papperskorgen. När konceptet lades ned berättade Tele2:s dåvarande marknadschef Åse Holmberg att det inte lyckats kommunicera vad Tele2 som varumärke vill säga. Redan då var hon inne på att det framtida konceptet tydligare skulle kommunicera varumärkeslöftet "Unlimited".
LÄS MER: Åse Holmberg lämnar Tele2: "Fanns ingen spännande plats för mig"
Jonas Lundquist säger dock att samarbetet med Åkestam Holst kommer att fortsätta, trots att man satsat hårt på sin inhousebyrå.
– Tele2 har byggt upp en av Sveriges ledande kreativa hjärtan och vi tror på kraften att kombinera en stark marknadsavdelning och kreativ hubb med talanger på externa byråer och partners, som ska verka som en förlängning av oss själva. Framtagandet av Tele2s nya varumärkesidentitet har till exempel drivits av vår kreativa hubb, i samarbete med byrån Kurppa Hosk.
LÄS MER: Täckning och obegränsad data ska sälja Com Hems mobiltelefoni
Hur många är de i dag?
– Tele2s marknadsavdelning består idag av cirka 50 medarbetare.
Vad händer med era övriga varumärken?
– Comviq finns ju i ett mellansegment där de tampas med andra operatörers undervarumärken. Karim och Krister kommer leva kvar, men med ett lite moderniserat uttryck. Konceptet har tjänat oss väl så vi kör på.
Arbetsgrupp:
Tele2
Jonas Lundquist - Chief Marketing Officer
Åke Balfors - Head of Advertising and Sponsorship
Catharina Aspegren - Brand Manager
Cecilia Steenberg Forsberg - Head of Brand Experience & Creative Hub
Jennie Arvenäs - Creative Lead & Senior Art Director
Anders Carleö - Design Lead
Reklambyrå
Åkestam Holst
Produktionsbolag
New-land
Regissör
Tore Frandsen