Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Tele2 skrotade skolan – här är nya konceptet

Publicerad: 8 Maj 2019, 06:58

Det har varit ett stökigt år på Tele2:s marknadsavdelning. När bolaget nu presenterar ett nytt kommunikationskoncept, "Obegränsad", vill man hitta en tydligare position i premiumsegmentet. Konceptet ersätter det kortlivade School of Power.


Ämnen i artikeln:

Tele2Com HemÅkestam HolstReklam

Tele2 Sveriges marknadsdirektör Jonas Lundquist presenterade i förra veckan ett nytt reklamkoncept för Tele2: "Obegränsad", där kunderna erbjuds obegränsad datamängd under de tre första månaderna. Han hämtar inspiration från Com Hem:

– Efter att vi förbättrat både kundmottagandet och nättjänsterna gjorde Com Hem ett omtag mot ett premiumkoncept, byggt på att kunderna ska känna att de får starkare upplevelser med Com Hem. Det har varit en gynnsam varumärkesresa som vi ska fortsätta.

LÄS MER: Tele2 har skrotat School of Power

– Nu vill vi ta Tele2 på en liknande resa. Därför gör vi ett förtydligande presentationsmässigt, som till viss del liknar Com Hem. Syftet är att göra en varumärkesförflyttning framåt och att de båda varumärkena ska kunna samverka bra i premiumsegmentet. Kunderna ska få ett ökat värde för pengarna.

Konceptet ersätter School of Power som bara fick 1,5 år innan det lades i papperskorgen. När konceptet lades ned berättade Tele2:s dåvarande marknadschef Åse Holmberg att det inte lyckats kommunicera vad Tele2 som varumärke vill säga. Redan då var hon inne på att det framtida konceptet tydligare skulle kommunicera varumärkeslöftet "Unlimited".

LÄS MER: Åse Holmberg lämnar Tele2: "Fanns ingen spännande plats för mig"

Jonas Lundquist säger dock att samarbetet med Åkestam Holst kommer att fortsätta, trots att man satsat hårt på sin inhousebyrå.

– Tele2 har byggt upp en av Sveriges ledande kreativa hjärtan och vi tror på kraften att kombinera en stark marknadsavdelning och kreativ hubb med talanger på externa byråer och partners, som ska verka som en förlängning av oss själva. Framtagandet av Tele2s nya varumärkesidentitet har till exempel drivits av vår kreativa hubb, i samarbete med byrån Kurppa Hosk.

LÄS MER: Täckning och obegränsad data ska sälja Com Hems mobiltelefoni

Hur många är de i dag?

– Tele2s marknadsavdelning består idag av cirka 50 medarbetare.

Vad händer med era övriga varumärken?

– Comviq finns ju i ett mellansegment där de tampas med andra operatörers undervarumärken. Karim och Krister kommer leva kvar, men med ett lite moderniserat uttryck. Konceptet har tjänat oss väl så vi kör på.

Arbetsgrupp:

Tele2

Jonas Lundquist - Chief Marketing Officer

Åke Balfors - Head of Advertising and Sponsorship

Catharina Aspegren - Brand Manager

Cecilia Steenberg Forsberg - Head of Brand Experience & Creative Hub

Jennie Arvenäs - Creative Lead & Senior Art Director

Anders Carleö - Design Lead

Reklambyrå

Åkestam Holst

Produktionsbolag

New-land

Regissör

Tore Frandsen

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.