Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Tele2 startar inhousebyrå

Publicerad: 14 januari 2015, 12:09

Tele2:s frontfigur Fåret Frank och Pernilla Oldmark.

Tele2 vill bli snabbare och kunna producera en större mängd kommunikation på eget bevåg. Bolagets nya kommunikations- och marknadsdirektör Pernilla Oldmark skapar därför nu en inhousebyrå.


Ämnen i artikeln:

Tele2Pernilla OldmarkForsman & Bodenfors

I slutet av 2014 slog Tele2 ihop kommunikations- och marknadsavdelningarna för samtliga varumärken, och i dag består teamet som leds av Pernilla Oldmark av cirka 25 personer. Men antalet anställda kommer att bli fler, eftersom de nu rekryterar folk för att bygga upp en egen inhouse-enhet.  
– Allt går snabbare i dag. Därför måste vi bli bättre på att producera mer material själva. Vi känner att vi behöver ta hem en del av produktion, vilket förvisso inte är något konstigt då många företag gör det, men för oss hör det inte till vanligheterna, säger hon.  

Tele2 har under många år anlitat Forsman & Bodenfors och deras produktionsbyrå Factory för att skapa företagets kommunikation. Det samarbetet fortsätter även framöver – men de kommer att göra mer av den taktiska kommunikationen på egen hand.
– Vi startar i liten skala för att succesivt titta på vilka delar som kan göras här. Vi producerar otroligt mycket kundnära material, så mycket av det kommer vi att sköta själva. Sedan kommer vi att utvärdera det med våra byråer, säger Pernilla Oldmark.

Hur mycket pengar räknar ni med att spara?
– Vi gör inte det här för att spara pengar, men vi kommer framför allt att bli effektivare och därmed spara tid och pengar. Det har också efterfrågats av våra partners i vissa delar för att vi ska få ut saker snabbare.

Pernilla Oldmark understryker att det inte är några hard feelings mellan Tele2 och byrån. Tvärtom har deras partners velat att de ska göra mer på egen hand för att kunna gå snabbare mellan idé till färdigt material.

Nu är de primärt på jakt efter en chef för den nya inhousebyrån som på sikt ska bestå av runt 10 personer.
– Viktigast för oss är att hitta människor som passar in i kulturen. Forsman & Bodenfors och Factory kommer att fortsätta arbeta med de kreativa koncepten, och de är också delaktiga i hur vi sätter upp vår inhouseavdelning.

Förutom F&B jobbar bolaget med Mediacom, PS Communication och Spotlight PR.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.