Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Tele2 vägrar skriva på nytt reklamfilmsavtal

Publicerad: 7 Oktober 2008, 10:21

Tele2 tänker inte skriva på avtalet som styr framtidens hantering av digitala reklamfilmer. – Folk har nog inte riktigt fattat vad avtalet innebär, säger Thomas Ekman, marknadschef för privatmarknaden på Tele2.


truefalse

Thomas Ekman, marknadschef för privatmarknaden på Tele2.

Nystartade Adtoox har fått uppdraget att sköta tv-branschens övergång från analoga till digitala reklamfilmer, i en upphandling som skötts av Sveriges Annonsörers kommitté för tv-reklam, KTR.

Men valet av Adtoox som exklusiv leverantör till branschen får nu kritik, av både annonsörer och konkurrenter.

Tele2 har låtit jurister granska avtalet med Adtoox.  Rådet är att inte skriva under.
– Vi saknar flera garantier, bland annat de som gäller materialets konfidentiella status, säger Thomas Ekman, marknadschef för privatmarknaden på Tele2.

Men det är inte bara hanteringen som fått honom att avstå:
– Adtoox får tillgång till hela Sveriges reklambibliotek, en tjänst som en privatperson eller ett företag kan prenumerera på för 6000 kronor per år.

Och det är inte annonsörernas uppgift att bygga in exklusiva värden i Adtoox affärsmodell understryker Thomas Ekman.

Som reklamköpare ser han riskerar för en ökad rättighetsproblematik eftersom Tele2 inte kan styra över när filmerna visas.
– Vi är villiga att skriva ett distributionsavtal, men vi vill själva avgöra var filmerna ska visas. Jag köper till exempel rättigheter till en viss skådespelare under en begränsad tid, en trygghet för båda parter.

Även konkurrenter visar öppet missnöje med Adtoox exklusivitet. Bolaget The Library hanterar också digitala videoformat och anser att Adtoox fungerar som onödig mellanhand:
– Varför inte sätta en öppen standard som öppnar för konkurrens? Syftet måste ju vara att nå en så kostnadseffektiv leverans som möjligt, säger Christof von Heincz, en av The Librarys grundare.
– Nu tvingas annonsörer och kanaler att betala extra för att formatanpassa filmerna till Adtoox standard. Och när vi vänder oss direkt till kanalerna får vi beskedet att endast Adtoox har rätten att leverera till dem.

Unilevers marknadschef Katarina Jerndahl är ordförande i KTR. Enligt henne är Tele2 den enda annonsör som hittills inte velat skriva under avtalet. Hon delar heller inte telekomjättens tolkning av avtalet:
– Det är upp till varje annonsör att själv bedöma riskerna med sina rättigheter. Men vi på Unilever har i alla fall inte sett sådana risker, Katarina Jerndahl.

Hon ser inga problem med att Adtoox bygger upp ett reklamfilmsbibliotek, som bolaget kan ta betalt för.
– Det finns ett stort intresse för ett bibliotek och Adtoox står ju ändå för lagringsutrymme och servrar.
The Librarys kritik tillbakavisar Katarina Jerndahl med att det skett en upphandling och hanteringen är för komplex för att drivas av flera leverantörer:
– Det är heller inte säkert att Adtoox blir leverantör för tid och evighet. Vi ska utvärdera läget när avtalstiden går ut.

Emil Brolin
är Adtoox grundare. Han arbetade tidigare på Initiative Universal och var mediebyråernas representant i just KTR.  Det var under den tiden som han fick idén att starta Adtoox.

Emil Brolin säger att han svarat på Tele2:s frågor och väntar ”på återspel”.
– Jag ser inga konstigheter. Viktigaste är att vi inte sprider materialet förrän kampanjen är visad. Och det har vi byggt in en mycket stor säkerhet.

Kampanjerna ska inte kunna hamna i orätta händer, säger han.
– Tidigare var annonsören tvingad att skicka ett band till varje kanals reception. Vi har tagit över receptionens roll på samtliga kanaler.
Emil Brolin bedömer att Adtoox omsätter 5-6 miljoner per år när verksamheten är fullt utbyggd. Övervägande delen av intäkterna ska då komma från hanteringen av reklamfilmer, runt 10 000 filmer per år där avgiften sätts till 390  kronor per uppladdning.  

Han tycker att beskrivningen av företagets monopolställning är onyanserad.  
– Vi har jobbat med det här i två år tid. Det är först nu vi fått en plattform med ett distributionsflöde som annonsörer, mediebyråer och kanalerna kan hantera.

Det är mycket mer komplicerat än att skicka en fil via mail.  Om det vore så enkelt hade branschen redan för flera år sedan gått över till digitala annonser.
TV3 är en av flera kanaler som sedan en tid tillbaka använder sig av Adtoox.
– Vi är mycket nöjda. Det ligger väl inte i någons intresse skapa monopol men det här är bra lösning i en övergångsperiod, säger Joachim Nordlind, försäljningsdirektör på TV3.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.