Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Telejätte tvingas pudla efter 9/11-fiasko

Publicerad: 12 September 2013, 11:00

Den amerikanska telejätten A&T har efter att fått utstå en kritikstorm på Twitter tvingats plocka bort en bild som var tänkt som en hyllning till 9/11-offren.


Ämnen i artikeln:

AT&T

”We apologize to anyone who felt our post was in poor taste. The image  was solely meant to pay respect to those affected by the 9/11 tragedy.”

Så lyder budskapet från AT&T efter att man hamnat i rena hatstormen på Twitter.

Bakgrunden är att bolaget publicerat en bild som visar en telefon rikad mot strålkastarljusen ”Tribute in light”.

Medborgarna  rasar över att ett bolag vågar komma med kommersiella budskap  kopplade till den 11 september-tragedin, enligt Adweek.

En talesperson för AT&T meddelar att bilden har plockats bort från såväl Facebook som Twitter.

Adweek anser att händelsen illustrerar hur det svårt är det är för företag att komma med budskap kopplade till 9/11.

Adweek  tycker dock att Twitter-reaktionen var lite väl i det tuffaste laget  med tanke på att bolaget lagt ut en liknande bild förra året och fick  betydligt bättre feedback den gången.

Skillnaden mellan de båda  bilderna består dock i att förra årets bild visade den nya byggnaden Freedom  Tower och rubriken ”Standing tall”.
Adweek menar dock att ljustributen verkar mer helig även om rubriken ”Never forget” inte kan ses ett säljbudskap.

Tidningen konstaterar:
”Du måste verkligen vara försiktig och särskilt om du också slänger in en produkt i bilden.”

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

AT&T

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.