Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Telekomanalytiker sågar Tele2:s reklam

Publicerad: 8 mars 2010, 14:11

- Telia har tagit flest mobilabonnenter och beslutet att skrota Telia-familjen ligger rätt i tiden. - Tre riktar sig till en tydlig målgrupp, men riskerar att lägga alla ägg i en korg. - Telenor riktar sig till alla och ingen. - Tele2 bör styra om sin kommunikation. Det hävdar Gartners Katja Ruud, en av landets ledande telekomanalytiker.


Ämnen i artikeln:

TeliaTele2TelenorTre

truefalse

I slutet av förra veckan beslutade Telia att lägga ned Teliafamiljen – en reklamsåpa som har körts i sex år. Enligt Katja Ruud ligger beslutet rätt i tiden:
– Kommunikationen och tjänsteutbudet blir alltmer individinriktat, medan familje­kommunikation befinner sig i brant nedförsbacke.

Hon menar att det visar sig tydligt i en låg tillväxt på fast bredband, medan antalet mobilabonnemang ökar kraftigt.

Mellan december 2008 och december 2009 har Telia ökat antalet mobilabonnenter med 332 000 till knappt 5,7 miljoner abonnenter. Motsvarande period ökade antalet fasta bredbandsabonnemang med futtiga 3 000:
– Telia har inte har fått full retur på sitt familjekoncept med tanke på den närmast obefintliga tillväxten kring bredband. Uppsvinget på mobilsidan beror på att när kommunikationen flyttar från hemmet till sociala medier blir mobiliteten dess förlängda arm, säger Katja Ruud.

Även om hon tycker att det är bra att Teliafamiljen läggs ned är hon tveksam till den nya kampanjen ”I din hand”.
– Det är uppenbart att familjekonceptet inte kan stå på egna ben och driva tillströmningen av abonnenter kring olika tjänster. Men att tala 4G hjälper inte långt om kunderna anser att man klarar sig med 3G. Så som marknaden utvecklas gäller det snarare att ha ett spann med kampanjer som riktar sig till olika segment, säger Katja Ruud.

Tre saknar fasta bredbandstjänster, men är näst bäst i klassen i och med att antalet ­mobilabonnenter har ökat med uppåt 100 000 till drygt 1 miljon. Enligt Katja Ruud riktar sig Tre huvdsakligen till målgruppen upp till 30 år, de som inte har familj.
– I Norden ser vi en trend där man i allt högre utsträckning byter ut sin fasta telefon mot mobilen. Så på så sätt ligger kampanjen ”Telefonjack – nej tack” i tiden. Samtidigt bör Tre akta sig för att lägga alla ägg i en korg. Det är inte så att alla inom målgruppen vill skippa en hemtelefon, säger Katja Ruud.

Telenor har ökat an­talet mobilabonnenter med 70 000 till knappt 2 miljoner, medan antalet fasta bredbandsabonnemang har backat­ med 50 000:
– Det är uppenbart att marknadskommunikationen rör telekom, men vem man riktar sig till är oklart, säger Katja Ruud.

Sämst av operatörerna går Tele2. På mobilsidan har antalet abonnenter endast ökat med 5 000 till 3 363 000. På fast bredband ökar man med 11 000 abonnenter:
– Tele2 har kört ”Born to be cheap” länge. Visserligen får man retur på investeringen genom att marknadsföringen sticker ut. Problemet är det blir för långsökt och svårt att associera till teletjänster, säger Katja Ruud.

Hon menar också att Tele2 är farligt ute då man talar om att man är billigast på marknaden. Katja Ruud får medhåll från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som genomför kundnöjdhetsmätningar:
– Att kommunicera pris kan vara framgångsrikt en viss tid, men på sikt måste man fokusera mer på värdet i tjänsten. Det gäller också att leva upp till att man är billigast och gör man inte det får man problem, säger Johan Parmler, vd på SKI.

En förklaring kring den snabba tillväxten vad gäller mobiliteten är att tekniken är mogen på ett helt annat sätt än för ett par år sedan:
– Så som man pratade om mobilt bredband var helt fel. Man pratade om hur snabbt det var, vilket det ju inte var, i stället för att fokusera på själva täckningen, säger Johan Parmler.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

TeliaTele2TelenorTre

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.