Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Telenor efter dödsfallet: Jobbar med hyllning till Michael

Publicerad: 6 Maj 2019, 11:16

Telenor har stoppat reklamkampanjerna med Michael Perlitz efter skådespelarens död. Både operatören och hans familj är tagna av den massiva responsen från allmänheten.


Ämnen i artikeln:

TelenorReklam

I fredags fick Telenor veta att skådespelaren Michael Perlitz, ett ansikte som många förknippar med Telenors reklamfilmer där han spelat karaktären Sören sedan 2011, har avlidit vid en ålder av 50 år. Hans bortgång har fått operatören att stoppa reklamkampanjerna där Michael Perlitz medverkar.

I helgen gick Telenor ut med dödsbeskedet i sina sociala kanaler, där hyllningarna strömmat in. Kommunikationskonceptet med Sören och hans familj togs fram av Lowe Brindfors under den tiden då Josephine Wallin (i dag cd på Le Bureau) och Niclas Carlsson (Lowe Brindfors) ledde det kreativa arbetet på byrån. Efter fem år gick uppdraget vidare till Acne som har haft Telenor-kontot sedan 2016. I dag är Telenor-familjen ett av Reklamsveriges mest långlivade koncept.

Telenors marknadschef Linda Wetterborg berättar att bolaget jobbar i nära dialog med Michael Perlitz familj kring hur de kommer att gå vidare.

– Först och främst är våra tankar med Michaels familj, som vi haft tät kontakt med under de senaste dagarna. Efter samråd med familjen så valde vi att gå ut med informationen offentligt och pausa den pågående kampanjen. Vi har även kommunicerat internt till medarbetarna om det tragiska som skett, och för en dialog med byråer och samarbetspartners.

När kommer filmerna att gå upp igen?
– För närvarande vet vi inte exakt när eller hur vi kommer att gå upp igen. Vi jobbar med detta just nu i nära dialog med Michaels familj. Men någon form av hyllning till minne av Michael som varit en så viktig del av Telenorfamiljen under så lång tid kommer det att bli.

Finns det några tankar på att ta Telenor-familjen vidare eller måste byrån hitta något annat?
– Det är för tidigt att säga. Just nu har vi fullt fokus på att hantera situationen på bästa möjliga sätt för alla inblandade.

Hur mycket material med konceptet har ni haft inplanerat under 2019?
– Vi hade nyligen släppt den nya kampanjen som varit planerad att rulla under vår/sommar. Vad som kommer ske framåt får vi återkomma till.

Vad har Telenor-familjen inneburit för varumärket?
– Telenorfamiljen har varit central i vårt varumärkesarbete under lång tid och en av de mest omtyckta koncepten i branschen. Här har Michael i sin gestaltning av pappan Sören varit otroligt uppskattad. Det ser vi också på alla värmande ord och den kärlek som spridits i sociala medier. Både vi och Michaels familj är tagna av den massiva responsen från kunder och allmänheten.

Hur påverkar ett eventuellt uppehåll?
– Det är inget vi vill gå närmare in på i dagsläget. Det viktiga är att vi och de närmast berörda hanterar det här tillsammans på bästa sätt till Michaels minne.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

TelenorReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.