Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Telenor ger sig in i valstriden – efterliknar valaffischer

Publicerad: 6 September 2018, 10:34

Foto: Pressbild

Frågan är dock om inte kampanjerna strider mot upphovsrättslagen. Monique Wadsted, advokat inom immaterialrättsliga frågor, ger sin syn på saken.


Ämnen i artikeln:

TelenorMonique WadstedReklamKampanj

Telenors senaste kampanj innehåller tydliga associationer till partiernas valaffischer. Den som visat sig utomhus de senaste veckorna vet vilka affischer som tillhör vilket parti. Däremot så handlar det inte om de klassiska valbudskapen. Istället slår Telenor ett slag för slopa bindningstider.

– För oss är valet tydligt. Vi tar bort bindningstiderna så att våra kunder istället kan lägga sin tid och energi på de stora och viktiga valen i livet. Vi gör det smidigare att när som helst kunna byta och välja det abonnemang som passar en bäst, säger Linda Wetterborg, marknadskommunikationschef på Telenor, i en kommentar.

Frågan är dock om Telenors bilder strider mot upphovsrättslagen på grund av dess likheter med partiernas valaffischer. Monique Wadsted, advokat inom immaterialrättsliga frågor, säger till Resumé att Telenor lagt sig precis på gränsen.

– Det som möjligen som skulle vara problematiskt är upphovsrättsskydd när det kommer till formuleringarna, men bilderna i sig är klassiska porträttbilder och är rätt vanliga, säger Monique Wadsted.

Eftersom valaffischerna i sig inte har något kommersiellt syfte säger Monique Wadsted att reklamreglerna inte gäller och att det i Sverige finns väldigt stark yttrandefrihet när det gäller parodier.

– Kampanjen anknyter egentligen inte heller till något särskilt parti eller person, utan drar nytta av det stora intresset för valet. Min bedömning är att de skulle komma undan detta, men de har lagt sig precis på gränsen. Hade exempelvis Tele2 istället stått bakom ursprungsaffischerna hade det varit en klassiskt överträdelse av reglerna som ska stävja renommésnyltning med mera.

Kampanjen har tagits fram i samarbete med reklambyrån Acne och aktiveras i sociala medier, egna butiker och på en kampanjsajt.

Telenor väljer samtidigt att ta bort roamingavgifter för surf i fler länder, för att förenkla den mobila vardagen för kunderna. Bland annat Turkiet, Schweiz och USA. Totalt kommer surf utan roamingavgifter att gälla i 41 länder utomlands, flest bland samtliga mobiloperatörer.

Arbetsgrupp:

Acne

Executive Creative Director: Erik Bergqvist

Art Director: Natalie Kocsis

Copywriter: Rasmus Tsardakas Renhuldt

Senior Art Director: Isaac Bonnier

Account Director: Natalie N'doye

Account Manager: Alice Santucci Kruger

Final Art: Pernilla Loeb Holter

Interactive Director: Agnes Zetterman

Fotograf: Felix Swensson, Acne Photography

Producer: Lova Schildt

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.