Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Telenor i storkampanj inspirerad av Obama

Publicerad: 16 juni 2014, 14:42

Printannonsen för Telenor

I Lowe Brindförs nya kampanj för Telenor marknadsför man operatörens nya affärsmodell, "Telenor Change". Här är operatören först i Sverige med att erbjuda kunden att byte av sin smarta mobiltelefon mot en helt ny redan efter ett års användning – kostnadsfritt och utan påverkan på abonnemanget.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsTelenor

Det nya konceptet bygger på konsumentinsikt. I dag väljer merparten av svenska mobiltelefonikunder 24 månaders-abonnemang på grund av att den långa bindningstiden möjliggör att få en riktigt bra mobiltelefon till ett hanterbart pris. Enligt Telenors egna undersökning skulle sex av tio svenskar byta mobiltelefon oftare än vartannat år, om de hade möjlighet att göra det kostnadsfritt.

Därför lanserar operatören en ny affärsmodell i "Telenor Change" där abonnemanget frikopplas från telefonen. Telenor har tagit inspirationen från Barack Obamas kända valkampanj från 2008, inte bara visuellt. Även tonen och namnet är hämtade från presidentens kampanj.

–Det här är den absolut största satsningen vi gör i år, säger Patrik Söder head of brand communication på Telenor till Resumé.

Reklamkonceptet är framtaget av Lowe Brindfors, de digitala delarna är utvecklade av Netcorner och produktionsbolag för filmerna är Esteban. Mediebyrå är OMD.

Den integrerade kampanjen startar den i dag i samtliga kanaler; tv, utomhus, print, digitalt, webb-tv samt på biografer.


"Telenor Change" går ut på att halva värdet av   telefonen är betalt har kunden möjlighet att byta in sin befintliga   telefon mot en helt ny – utan kostnad. Telenor stryker resterande   delbetalningar på den gamla telefonen och en ny 24 månaders delbetalning läggs upp   för den nya mobilen.

Abonnemanget påverkas inte utan löper på parallellt. Affärsmodellen är   möjlig tack vare att Telenor säljer vidare den skadefria mobilen på   andrahandsmarknaden.

– Vi vill belysa den förändring som vi gör i vår industri. I dag sitter många med 24 månaders avbetalning som de vill bryta. Nu kan vi ändra konsumenternas cykel och göra det enklare för de som vill bryta. Konsumenten känner ofta ett behov av att byta telefon efter redan ett år, men istället för att vänta i 12 månader gör vi det möjligt för dem att genomföra bytet direkt, utan kostnad, säger Patrik Söder.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsTelenor

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.