Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Telenor marknadsförde fel vinnare av Årets kock – fälls av RO

Publicerad: 1 april 2021, 07:47

Sofia Henriksson.

Foto: Karolina Henke/TV4

Telenor lyfte felaktigt fram Sofia Henriksson som vinnare av Årets kock 2020 i en annons. Istället är det förstapris i TV4:s program Sveriges Mästerkock 2020 som hon har vunnit. Nu slår RO fast att reklamen är vilseledande.


Ämnen i artikeln:

TVVarumärke

Teleoperatören Telenor passade på att göra reklam för sitt eget streamingerbjudande i samband med matlagningstävlingen Årets kock 2020. Tävlingen beskriver sig som Sveriges mest prestigefyllda matlagningstävling. 

I annonsen, som legat uppe på Aftonbladets hemsida, syns deltagaren Sofia Henriksson i ett kök. Framför henne syns texten ”Streama en Godare matkanal med Telenor”, och i mindre typsnitt under rubriken går att läsa: ”Världens smaker med Sofia Henriksson, Årets kock 2020. Ingår i Stream Film & Serier för 49 kr/mån”. 

Den fällda annonsen skriver felaktigt att Sofia Henriksson vunnit priset som Årets kock 2020.

Foto: RO

Det är bara ett problem. Sofia Henriksson har inte vunnit priset Årets kock. 

Hon har däremot vunnit utmärkelsen Sveriges mästerkock 2020, vilket är en tv-serie på TV4 som följer en grupp amatörkockar genom olika utmaningar i köket. 

Istället är det Ludwig Tjörnemo som vann det prestigefyllda kockpriset i fjol. 

Felet anmäldes tidigare i år av en privatperson till Reklamombudsmannen. 

”Det har inte varit annonsörens avsikt att på något sätt vilseleda eller utge oriktig information. Annonserna innehåller idag korrekt information”, skriver Telenor i ett yttrande till Reklamombudsmannen.

Annonsen har producerats internt. 

Det räcker dock inte för att undvika en fällning av RO, som slår fast att annonsen är vilseledande. 

”Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar reklamen som att programledaren blivit utnämnd till ”Årets kock 2020”. Reklamombudsmannen kon­sta­­­terar att annonsören medgett att det rör sig om en numera rättad felskrivning. Reklamen är därför vilseled­an­de och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler”, skriver reklamombudsman Elisabeth Trotzig i sitt beslut.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

TVVarumärke

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.