Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 28 oktober 2008, 08:50
Mer pengar till medieinvesteringar. Mindre till reklambyråerna. Det har blivit resultatet av Telenors samordning kommunikationen.
truefalse
Annica Elmehagen ser över samarbetet med reklambyråerna.
Telenorkoncernen inledde för några månader sedan arbetet med att hitta fler synergier mellan byråer och varumärken.
Telenor och Glocalnet ligger hos Garbergs, medan Bredbandsbolaget arbetar med Familjen. Syftet med förändringsarbetet har varit att göra tre avdelningar till en. Arbetet pågår för fullt.
– Det är vårt fokus just nu. Och det är klart att vi ser över hur vi jobbar och utvärderar vad vi ska göra mer och mindre av, men det ligger inga nya upphandlingar i det arbetet, säger Annica Elmehagen, kommunikationsdirektör för Telenor.
Enligt henne finns en ”extrem effektiviseringspotential” i samordningen:
– Vi får mer stålar över till medieinvesteringar genom att lägga mindre på processen, byråerna.
Men Annica Elmehagen vill inte berätta hur mycket byråarvodena minskats.
– Allt handlar inte om upphandlingar. Det handlar också om vad vi själva kan göra.
När det gäller nya mediebyråupphandlingar är Annica Elmehagen inte lika tydlig.
– Jag utesluter inget med tanke på att tre avdelningar samordnas, säger hon.
Peter Willebrand