Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Telenor: ”Ser fortfarande över familjen”

Publicerad: 20 Augusti 2019, 12:45

I dag lanserade Telenor en kampanj där man tar spjärn mot samhällets negativa attityder mot digitala livet. Enligt marknadschefen Linda Wetterborg har operatören ännu inte tagit något beslut kring om Telenor-familjen kommer att leva vidare efter skådespelaren Michael Perlitz bortgång i april.


Ämnen i artikeln:

TelenorReklam

I dag är det premiär för Telenors nya kampanj som utmanar allmänhetens fördomar kring digitala fenomen som influencers, nätdejting och e-sport, något Resumé rapporterade om tidigare i dag. Filmerna är den första utanför konceptet med Telenorfamiljen, sedan Michael Perlitz bortgång i våras.Telenors marknadschef Linda Wetterborg är noga med att understryka att konceptet inte är nedlagt. Operatören har arbetat med kampanjen under en längre period som ett komplement till annan varumärkesbyggande kommunikation och är en förlängning av "Skärmlivet – 12 år av möjligheter" som lanserades i april, tillsammans med byråerna Acne och Bellbird. Kampanjen är baserad på en undersökning som operatören genomfört kring digitala beteenden och attityder.

– Den här kampanjen är något vi arbetat med att ta fram under en längre tid och en förlängning av vårt initiativ Skärmlivet som lanserades tidigare i våras. Det är inget som vi primärt sett som en ersättning av familjen, som är ett koncept som vi fortfarande i färd med att se över. Familjen är även med i filmen, då några medlemmar medverkar i sammanhanget, säger Telenors marknadschef Linda Wetterborg till Resumé.

– Vi har genomfört vår sommarkampanj som planerat med en hyllning även till Michaels minne. Familjen har fortsatt varit en del av vår kommunikation men givetvis utvärderar vi hur vi ska göra med konceptet som helhet framåt med tanke på det tragiska som hände.

Hur skulle du summera konceptets betydelse för varumärket?
– Telenorfamiljen har varit ett av de mest långlivade och uppskattade reklamkonceptet i branschen och betytt oerhört mycket för varumärket. Det är därför vi är måna om att göra ett grundligt jobb när det handlar om att utvärdera framtida vägval. Detta är ett arbete som fortfarande pågår.

Varför väljer ni den här positionen kring digitaliseringen som den nya kampanjen uttrycker?
– Vi som en av de ledande telekomaktörerna vill ta ställning för livet online och de möjligheter som skärmlivet ger i vardagen. Det är i grunden något som förenklar och förbättrar våra liv på många plan. Samtidigt släpar våra attityder många gånger efter. Telenor vill utmana existerande fördomar och bidra till en mer nyanserad dialog runt skärmlivet. Det är först när vi vågar reflektera och utmana gamla föreställningar som vi kan ta till vara på potentialen i det uppkopplade livet fullt ut. För en sak är säker – världen förändras och vi kommer aldrig vara mindre digitala än nu.

Vad kommer man mer förvänta sig se för kommunikation utifrån undersökningen framöver?
– Vi kommer att fortsätta jobba med det här temat, med egna insikter, content, PR och reklam i olika form även framåt. Exakt vad det blir får framtiden utvisa. Den gemensamma nämnaren är att belysa beteenden och utmana rådande föreställningar om våra uppkopplade liv.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

TelenorReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.