Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Telenor ser över byråsamarbetena

Publicerad: 1 september 2008, 07:34

Tre varumärken. Två reklambyråer. Nu ser Telenor över sina byråsamarbeten.


truefalse

Annica Elmehagen. Foto: Telenor

Telenors beslut att stuva om i ledningen och att samla dotterbolagen Glocalnet och Bredbandsbolaget under samma marknadsområde, får nu även följder för Telenors reklambyråer.

– Medielandskapet har förändrats. Vi får inte samma effekt av en reklamkampanj som vi fick för ett par år sedan, säger Annica Elmehagen, kommunikationsdirektör för Telenor.

Hon vill nu få ut mer ur varje krona i mediebudgeten:
– Vi har tidigare integrerat vårt kommunikationsarbete i Telenor. Nu gör vi samma sak med Glocalnet och Telenor.

Det innebär också att Telenor i ett nästa steg kommer att se över sina byråsamarbeten, förklarar Annica Elmehagen.
Telenor och Glocalnet samarbetar i dag med Garbergs, medan Bredbandsbolaget arbetar med Familjen.
– Vi är inte missnöjda med något av våra samarbeten. Men det blir många byråer när vi nu samlar tre varumärken, säger Elmehagen.

Hon vill lätta upp gränsdragningen mellan pr, webb och traditionell reklam och jobba enhetligare i framtiden.
– I dag finns en trötthet hos konsumenterna, som riktas mot traditionell reklam. Det innebär att vi måste spendera mer pengar än tidigare för att nå samma effekt. Samtidigt vet vi att yngre målgrupper också kräver nya grepp. Men det handlar inte om att sluta göra traditionell reklam, utan att vikta om.
Annica Elmehagen betonar att en integrering inte ska påverka hur de tre varumärkena uppfattas:
 – De ska ha sin tydliga varumärkesprofil, säger hon

Telenors vd Johan Lindgren har i tidigare intervjuer självkritiskt medgett att Telenor, Tele2 och Telia drivit upp reklaminvesteringarna i telekombranschen till nivåer som inte motsvarar effekten.
– Vi vräker ut pengar som vi inte får betalt för, sa han till Resumé förra våren.  
Annica Elmehagen håller med om att branschen måste ta nya grepp.

Betyder det att ni till exempel ska gå mindre i tv i framtiden?
– Det är för tidigt att säga något om den saken, men jag kan i alla fall säga så mycket att alla produkter inte behöver tv-reklam.

Innebär det att ni kommer jobba med en i stället för två reklambyråer i framtiden?
– Det är inte nödvändigt. Men om det lönar sig, så gör vi det. Det får en utvärdering av våra byråsamarbeten visa.

Planerar ni rent konkret att gå ut i en ny upphandling?
– Nej.   

Hur vill du vikta om medieinvesteringarna?
– Vi kan inte vara lika tunga i traditionell reklam som vi är idag. Pr och webb kommer definitivt få en ökad roll. Och det är klart att vi vill använda oss av mobil marknadsföring som kommer med stormsteg.

Telias lansering av Iphone gav en enorm pr-effekt. Satsar ni på att jobba på ett liknande sätt?
– Effekten av en lansering är ofta kortvarig. Iphone har satt fokus på mobilt internet, vilket jag är oerhört tacksam för. Den har inneburit ett lyft för det mobila beteendet. Nu kommer en flora av nya produkter med samma funktioner, som till och med slår Iphone på många områden.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.