Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Telenor sjösätter kampanj mot nätkränkningar

Publicerad: 22 september 2016, 12:08

Sveriges operatörer vänder sig mot näthatet. Nu lanserar Telenor och Surfa Lugnt en kampanj där elevernas föräldrar sätts i skolbänken.


Telenor och Surfa Lugnt lanserar nu Vuxenläxan som en del av initativet Nätprat. Utbildningsmaterialet som kostnadsfritt erbjuds till skolor omfattar två lektioner och en läxa och riktar sig till elevernas föräldrar. Barnen skapar ett quiz om sina aktiviteter på nätet.

Målet med Nätprat är att motverka mobbning och kränkningar hos unga på nätet.

– Vi har jobbat med de här frågorna i många år tillsammans med Surfa Lugnt och en av nycklarna är att vuxna och barn pratar mer med varandra om livet på nätet. Utbildningsmaterialet Vuxenläxan är nästa steg i vårt Nätprats-initiativ och det har fått mycket bra feedback från lärare runt om i landet, säger Lina Sundqvist, ansvarig för kundtrygghet på Telenor.

Kampanjen sjösattes efter en undersökning som bland annat visade att nästan en fjärdedel av Sveriges mellan- och högstadieelever känner att deras lärare inte frågar om deras liv på nätet, till exempel hur eleverna beter sig mot varandra och hur man skyddar sig mot sådant som är obehagligt.

– Vuxna som inte själva har vuxit upp med nätet kan ha svårt att veta vilka upplevelser som barn ställs inför på internet. Vi hoppas att Vuxenläxan ska leda till fler samtal om nätet – både i klassrummen och hemma vid köksborden, säger Kristina Axén Olin, ordförande för Surfa Lugnt.

Vuxenläxan togs fram i samarbete med byrån Wenderfalck.

Björn Wallenberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.