Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Telenorfamiljen - fortsatt en succé

Publicerad: 20 Oktober 2016, 09:28

Hanna Riberdahl och Telenorfamiljen.

Telenorfamiljen lever, frodas och har blivit mer relevant. När kunderna sedan får nya tjänster som täcker deras behov har det gjort Hanna Riberdahl till teleoperatörernas bästa marknadschef.


Ämnen i artikeln:

Hanna RiberdahlSveriges bästa marknadscheferSveriges Bästa Marknadschefer 2016TelenorSveriges Bästa Marknadschef

Därför lyckades Telenor
I den externa kommunikationen har ­Telenor hållit fast vid sin "Telenorfamilj", men det senaste året har konceptet skruvats något på. Huvudkaraktären Sören har fått sällskap av fler familjemedlemmar som har satts i relevanta situationer.

Resultatet är en ökad igenkänning av familjekaraktärerna, men också de beskrivna situationerna med konkreta behov som delad surf eller surf utomlands. Lanseringen av tjänsten Frihet, samma surfkostnad inom EU är en annan åtgärd som har bidragit till ett ökat intresse för Tele­nors tjänster, enligt Hanna Riberdahl.

Tv är fortfarande en viktig mediekanal, men Telenor har förflyttat mer till digitala kanaler och även ökat i landsortspress.

Vad är målet?
Relevans och tydlighet är återkommande nyckelord. Erbjuda relevanta tjänster som löser kundernas behov. Det här ska förmedlas på ett sätt som är enkelt att följa för kunderna. Och i grunden handlar det om att göra varumärket Telenor tydligt så kunderna kan uppleva skillnaden mot andra teleoperatörer. "Vi ska bygga en långsiktig 'story' om vilka värden vi tillför och tydliggöra vilken skillnad vi gör för kunderna."

Så ska de förbättra sin position
Våga testa nytt och dra lärdomar av testerna. En strategi som Hanna Riberdahl vill pröva mer är samarbeten med influencers. Men hon påpekar att relevans måste gå före räckvidd vid val av samarbete.

Framöver blir arbete med kundinsikter viktigare. Vad är människor intresserade av, vilka behov har de. Operatörerna sitter på enorma mängder med kunddata som kan göra dem mer relevanta med tekniska lösningar som "marketing automation". Men, säger Hanna Riberdahl, tekniken har inte förmågan att bygga bra budskap som får konsumenter att agera. "Det spelar ingen roll om du är duktig på programmatic och one-to-one marketing om budskapet inte är relevant."

Samarbetspartners
Reklambyrå: MullenLowe Brindfors.
Mediebyrå: Starcom.
Pr-byrå: Wenderfalck.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.