Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Televerket 1982: "Less is more"

Publicerad: 8 Juli 2013, 11:45

Under vinjetten Dagens Retro recenseras reklamfilmer från förr av dagens verksamma kreatörer. I dag handlar det om reklamfilmen för Televerket från 1982 som recenseras av Patrick Kampmann, creative director på Voltaire.


Ämnen i artikeln:

VolontaireRoy Andersson

Reklamfilm: Televerket av regissören Roy Andersson
År: 1982
Recensent: Patrick Kampmann creative director på Volontaire
Kunder: Svenska Institutet, Löfbergs, Brämhults med fler

Hade reklamfilmen funkat i dag?
Ja, att orka göra reklamfilm dialogfritt, med fast kamera i en enda åkning som berättar vandaliseringsdramat, elegant förstärkt av den skrattande mannens uppenbara egoism, dessutom i perfekt bildkomposition, är tidlöst hantverk.

Varför / Varför inte?
Om man struntar i att själva ämnet, att vandaliserade telefonkiosker som kanske inte känns superrelevant de senaste tjugo åren så har vi här att göra med en bit strålande kommunikation.

Vad är bra / dåligt med den?
Roy har sitt unika form- och bildspråk som han klistrar på alla sina alster oavsett avsändare. Om det kan man säkert ha åsikter men det fångade ett Sverige, en stämning i folkhemmet som gör att man fortfarande får lust att ta ett spontandopp i Forsmarks kylbassäng.

Vad kan man lära sig av den?
Lärdomen är det eviga less is more och att det oftast är en bra idé att låta kameran berätta när man har en sådan att tillgå, istället för det eviga dialogsketchandet med dialoger som var kul när de skrevs men mindre så när de spelades in.

Alexandra Barganowski


Ämnen i artikeln:

VolontaireRoy Andersson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.