Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Telge Energi visar konkurrenterna som strutsar

Publicerad: 4 juni 2008, 13:10

I början av året basunerade Telge Energi ut att de slutar sälja el från kolkraft och kärnkraft och istället satsa på el från vind och vatten. Nu kommer nästa stora kampanj. Denna gång anklagar Telge konkurrenterna för att ha dubbelmoral.


Bild från filmen.

Beslutet att överge kolkraft och istället ta el från vind och vatten togs i höstas. I januari kom lanseringskampanjen ”blås bort kolkraften” från Grand Annons byrå. Huvudmedia var tv och reklamfilmen hade ett tecknat manér, likt 70-talets enkla barn-tv-program.
Medieinvesteringen låg då på cirka sex miljoner kronor.

Nu kör företaget nästa stora kampanj. Denna gång, när nyheten om bytet redan kungjorts, tar Telge Energi och byrån Grand strid mot de tre stora elbolagen. I filmen anklagas konkurrenterna för att ha ” strutsmentalitet och dubbelmoral”.
– Alla elbolag är ute och pratar miljö just nu men vi tycker att det är för många som inte har rent mjöl i påsen. Ska man välja ett miljövänligt elavtal ska man göra det med ett bolag som inte befattar sig med kolkraft, säger Henrik Levahn, copywriter på Grand.

Reklamfilmen, som startade i måndags, kommer att gå på tv i fem veckor. Kampanjen kommer också att synas i morgonpress, dr och på internet.  Medieinvesteringen ligger denna gång på cirka fem miljoner kronor.

Men det är inte första gången Telge attackerar kollegorna i branschen. Redan för tio år sedan, när företaget skulle slå sig in på elmarknaden, använde de sig av ett liknande tilltag.
– Då var det Cole Russell & Pryce som stod bakom kampanjen. I filmerna, i sagomiljö, beskrevs de tre stora elbolagen som tre jättar i en dal där elkunderna var livegna. Den här kampanjen är med andra ord spot-on vad Telge vill vara, det vill säga den fjärde stora aktören, säger Henrik Levahn.

Hur reagerade Telge när ni presenterade idén?
– De skrattade högt.

Tro du att filmen kommer att bli anmäld?
– Nej, vi håller oss på rätt sida om gränsen. Vi säger inte vad de heter. Vi låter konsumenten räkna ut det själva, säger Henrik Levahn. Han tillägger.
– Hittills har vi inte hört någonting alls. Vi väntar på reaktionerna.

– Det här är sjukt kul att jobba med. Att få arbeta med ett modigt uppstickarföretag som dessutom har en genompositiv affärsidé, är mumma för en kreatör, säger Henrik Levahn.

Telge Energi

Telge Energi
 Uppdragsgivare: Jan Molin marknadschef ,  Johan Persson  projektledare
Byrå: Grand
Arbetsgrupp: Henrik Levahn copy,  Jörgen Lindqvist  ad, Magnus  Tengzelius projektledare,  Cilla Ardhall  produktionsledare, Elise Nilsson original
Produktionsbolag: Mad Crew
Internet: Wisely
Media: Bizkit

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.