Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Telia fälls av Reklamombudsmannen ”Vilseledande”

Publicerad: 17 september 2021, 12:26

Reklamombudsmannen fäller Telias direktreklam för fiberinstallation – erbjudandet är vilseledande. Även Lykos sms-erbjudande med 20 procents rabatt anses vara vilseledande.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenTeliaLykoClosely

Telia

Telias reklam för fiberinstallation är vilseledande, finner Reklamombudsmannen. Enligt reklamutskicket kostar fiberinstallation 6999 kronor i samband med ett erbjudande, men när en person försökte utnyttja erbjudandet visade det sig att prislappen landade på minst 34900 kronor.

Telia menar att annonsen inte innehåller information om vilken fastighet som kan ta del av erbjudandet, och att det missats på grund av den mänskliga faktorn. Eftersom reklamen skickats till privatpersonens fritidshus menar Reklamombudsmannen att reklamen är vilseledande, då ”en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar reklamen som att mottagaren erbjuds möjligheten att ta del av erbjudandet för den adressen som direktreklamen skickats till.”

Lyko

”En EXTREMT utvald liten grupp favoritkunder” skulle få 20 procents rabatt på nästan allt på Lykos hemsida, enligt ett sms. Men på hemsidan framgick det att rabattkoden var tillgänglig för alla kunder, något som en privatperson anmälde till RO. Lyko medger att det blivit en miss, och menar att det handlar om bristande kommunikation mellan arbetsgrupper. Reklamombudsmannen finner att reklamen är vilseledande.

Flattered

I ett blogginlägg har Isabella Löwengrip länkat till skomärket Flattered, som hon också är delägare i, utan att reklammärka inlägget. Enligt företaget är det inte ett betalt inlägg och inte heller gjort i samarbete med dem. Reklamombudsmannen finner att det inte framgår tillräckligt tydligt att det är reklam och strider mot ICC:s artikel sju. Isabella Löwengrip skriver i ett uttalande till RO att hon kunde ha märkt inlägget tydligare och kommer göra det i framtiden.

De länkade skorna.

Foto: Skärmdump från isabellalowengrip.se och flattered.com

LÄS MER: Smygreklam i sociala medier trots nya domen – kaos när aktörer ska följa reglerna

Closely

Två privatpersoner anmälde underklädesföretaget Closely för sexistisk reklam. Reklamen i fråga var ett inlägg på Facebook, där en reklamfilm visar en naken kvinna. Hon sitter på en stol och på samma stol hänger det underkläder från märket. Detta, menar anmälarna, är sexistiskt då reklamen sexualiserar kvinnan och underkläderna som marknadsförs är fastsatta på en möbel och inte modellen. 

Closely menar att det är ett intressant sätt att göra reklam och utmana stereotyper och hylla kvinnor, men man har sedan kritiken slutat använda bilden. RO menar att fokuset på kvinnans nakna kropp gör att hon framställs som ett sexobjekt och att det är nedvärderande mot kvinnor. Därför är reklamen könsdiskriminerande.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.